Hemsida
Föli på lätt svenska
Du är nu på Åboregionens kollektivtrafiks webbplats på lätt svenska. Åboregionens kollektivtrafik kallas för Föli. Här hittar du information om hur du åker med Föli.
Du kan åka med Föli i sju kommuner
Föli ordnar kollektivtrafik i sju kommuner. Fölis bussar kör i Åbo, Sankt Karins, Reso, Lundo, Nådendal, Rusko och Pemar.
Under sommaren finns också vattenbussar. De kör längs Aura å till Runsala och Hirvensalo.
Fölis bussar är gula. Du kan åka med Föli till jobbet, till en hobby, till stan eller till ett naturområde. Det är lätt och trevligt att åka med Föli.
Fölis bussar fått nya nummer och började köra nya rutter den 1.7.2025
I juli år 2025 ändrade både numreringen och rutterna för Fölis bussar. Bussarna fått nya nummer och började köra nya rutter, alltså andra vägar än tidigare. Förändringen gör att hela bussystemet i Åbo ändras.
Hela det nya systemet med de nya busslinjerna kallas för stomlinjenätet. Till det nya systemet hör stomlinjer. På stomlinjerna kör bussarna ofta. Det finns också busslinjer som inte är stomlinjer.
Anvisningar med bildstöd för användning av Föli
På Fölis webbplats finns anvisningar med bildstöd. Anvisningarna berättar hur du ska använda Föli.
Du kan använda anvisningarna när du övar dig att använda Föli. Du kan fortsätta använda anvisningarna som stöd också efter att du har blivit van vid att använda Föli.
Vanliga frågor
Vad behöver jag veta för att kunna åka buss?
På vilket område kan jag åka med Fölis biljetter?
Du hittar svar på de här frågorna och många andra på Vanliga frågor. Här kommer (Öppnas i en ny flik)
du till webbsidan Vanliga frågor (inte lättläst) (Öppnas i en ny flik).
Om du behöver mera information får du gärna kontakta vår kundservice.




