Gå till innhållet

Så här reser du med buss

1. Ta reda på bussens rutt och tidtabell

På adressen reittiopas.foli.fi kan du se vilken tid din buss går. Där kan du också se vilken väg den kör. 

Du kan också ladda ner appen Föli på din telefon, och använda den när du vill veta vilken tid bussen går och vilken rutt den kör.

Tidtabellerna finns också i PDF-format på Fölis webbplats. På Fölis serviceställen finns tidtabeller på papper.

2. Gå till hållplatsen

Gå till hållplatsen i god tid. Ta fram ditt resekort, din mobilbiljett, eller pengar för att köpa en biljett.

När bussen kommer skall du sträcka ut din hand så att chauffören ser att du vill stiga på bussen. 

Om det är mörkt kan du använda ljuset på din telefon. Du kan också använda reflexen på ditt resekort. 

Då ska du sätta på ljuset på din telefon och sträcka ut den mot bussen, eller hålla upp ditt resekort då du visar åt bussen att den skall stanna. Då ser chauffören dig bättre, och kan tryggt stanna bussen.

 

""

När bussen börjar blinka kan du sänka din hand. Då har chauffören sett dig, och kommer att stanna bussen vid hållplatsen.

Bussen stannar alltid på ändhållplatsen, och i Åbo centrum. 

Om du vill stiga av på en annan hållplats ska du trycka på stopp-knappen.

3. Betala din resa

Du kan betala din resa

  • med kontaktlös betalning. Då visar du ditt bankkort, kreditkort, din mobiltelefon eller din smartklocka för en kortavläsare.
  • med resekortet Föli. Du kan köpa resekortet på Fölis serviceställen
  • med en mobilbiljett som du har köpt i förväg i mobilappen Föli
  • med pengar

Se var Fölis serviceställen finns (Öppnas i en ny flik)(Inte lättläst).

Så här betalar du din resa

Stig på bussen och visa ditt resekort eller din mobilbiljett för den gula kortavläsaren. Du kan också betala din resa med pengar och köpa en biljett av busschauffören. Med pengar kan du bara köpa en enkelbiljett.

Om du har en mobilbiljett eller en engångs biljett, ska du visa QR-koden på biljetten åt kortavläsarens undersida. Kortavläsaren är den gula maskinen framme i bussen.

Om du använder ett resekort, ska du visa resekortet åt kortläsarens framsida.

""

Så här åker du vattenbuss

Föli har två vattenbussar. De är två båtar som åker från Åbo centrum till Runsala under sommaren.

Båtarna startar från Martinsbron, på Östra Strandgatans sida. På vägen stannar vattenbussen vid Forum Marinum och varvet i Runsala eller vid hållplatsen på Beckholmen i Hirvensalo.

Alla hållplatser och båda båtarna är tillgängliga.

Du kan betala resan med vattenbuss på samma sätt som en bussresa. Du kan betala med resekort, bankkortets kontaktlösa betalning, med en mobilbiljett eller med pengar.

""

 

Hur tar Föli tillgänglighet i beaktande?

Vi vill att alla skall kunna åka med Fölis bussar. Därför har nästan alla bussar ett lågt golv. Det finns inga trappor i bussen, och det är lätt att stiga på bussen. 

I några bussar hörs en röst i bussens högtalare som berättar namnet på nästa hållplats.

Vattenbussarnas hållplatser och de båda båtarna är tillgängliga.