Siirry sisältöön

Bussilla matkustaminen

1. Selvitä bussireitit ja aikataulut

Katso bussireitit ja aikataulut osoitteesta reittiopas.foli.fi tai lataa puhelimeesi Föli-sovellus. 

Aikataulut löytyvät myös pdf-tiedostoina Fölin verkkosivuilta. Lisäksi fölin palvelupisteissä on paperisia aikataulukirjoja. 

2. Mene pysäkille

Pysäkille kannattaa mennä ajoissa. Ota myös maksuväline kuten matkakortti, mobiililippu tai raha valmiiksi. 

Kun bussi tulee, heilauta kättäsi. Jos on pimeää, laita valo kännykkään ja heiluta sitä. Voit myös heiluttaa matkakortin koteloa, sillä kotelon pinta on heijastin. Silloin kuljettaja näkee sinut ajoissa ja pysäyttää bussin turvallisesti. 

Kun kuljettaja on laittanut bussin vilkun päälle, voit laskea kätesi. Kuljettaja on nähnyt sinut, ja pysäyttää bussin pysäkille. 

Bussi pysähtyy automaattisesti päätepysäkeille sekä Turun keskustassa. Jos haluat jäädä pois muualla, paina stop-nappulaa. Silloin kuljettaja pysähtyy ja avaa oven sinulle.  

3. Maksa matka 

Voit maksaa matkasi

  • lähimaksulla eli pankkikortilla, luottokortilla, kännykällä tai älykellolla
  • Föli-matkakortilla, jonka voit ostaa Fölin palvelupisteistä 
  • mobiililipulla, jonka olet ostanut etukäteen Föli-sovelluksesta
  • rahalla.

Katso, missä Fölin palvelupisteet sijaitsevat (yleiskielinen sivusto). (Avautuu uudessa välilehdessä)

Näin maksat matkasi

Astu bussiin ja näytä korttisi tai mobiililippusi keltaiselle lukulaitteelle. Voit myös maksaa matkasi rahalla bussin kuljettajalle. Voit ostaa rahalla vain kertalipun. 

Jos sinulla on mobiililippu tai kertalippu, näytä lipun QR-koodi bussin lukulaitteen alaosaan. 

Jos sinulla on matkakortti, näytä kortti lukulaitteen etuosaan näytön alapuolelle.

Näin matkustat vesibussilla

Fölillä on kaksi vesibussia. Ne molemmat kulkevat kesäisin Turun keskustasta Ruissaloon. Vesibussit lähtevät Martinsillalta, Itäisen Rantakadun puolelta. Matkan varrella vesibussit pysähtyvät Forum Marinumin, Ruissalon telakan ja Hirvensalon Pikisaaren pysäkillä. Kaikki pysäkit ja molemmat alukset ovat esteettömiä.

Matka maksetaan samalla tavalla, kuin Fölin bussiliikenteessä eli matkakortilla, pankkikortin lähimaksulla, mobiililipulla tai käteisellä.

 

Miten Fölissä on otettu huomioon esteettömyys?

Haluamme, että kaikki voivat matkustaa Fölin busseilla. Siksi lähes kaikissa Fölin busseissa lattia on matala. Bussin sisällä ei ole askelmia, jolloin bussiin on helppo nousta, ja bussissa on helppo liikkua. Joissain busseissa on myös pysäkkikuulutukset. Kuulutukset kertovat seuraavan pysäkin nimen. 

Vesibussien kaikki pysäkit sekä molemmat vesibussit ovat esteettömiä.