Gå till innhållet
Åbo regiontrafik

Kvalitetslöfte

Trafiktjänster som tillhandahålls

Åbo stad är behörig regional tillståndsmyndighet för kollektivtrafiken inom Åbo stadsregion (S:t Karins, Lundo, Nådendal, Reso, Rusko och Åbo). Dessutom ordnar Åbo stad interna busstrafiktjänster inom Åbo stadsregion som är öppna för alla i enlighet med beställar-producentmodellen.

Detta kvalitetslöfte gäller den interna avtalstrafiken (Föli) i Åbo stadsregion, som planeras och upphandlas av Kollektivtrafikbyrån för Åboregionen. Trafiken sköts av avtalstrafikidkare. Övrig trafik över stadsregionens gränser baserar sig i huvudsak på trafikavtal för övergångstiden och på avtal som konkurrensutsatts av NTM-centralen. När det gäller dem avger de berörda företagen kvalitetslöfte.

Information om tjänsterna och om ändrade eller inhiberade tjänster

Tidtabellerna för busstrafiken i Åbo stadsregion finns på webbplatsen för Åboregionens kollektivtrafik www.foli.fi samt i de tryckta tidtabellerna som delas ut vid Fölis servicepunkter. Hållplatsspecifika tidtabeller finns på Fölis webbplats och i tidtabellstjänsterna. Vi informerar om våra tjänster, trafikändringar och undantagssituationer på webbplatsen för Åboregionens kollektivtrafik www.foli.fi.

Biljetter och biljettpriser

I biljetturvalet för Åboregionens kollektivtrafik ingår bl.a. biljetter som kan laddas på Fölis resekort (värdekort, periodkort, dubbelkort), enkelbiljetter samt dygnsbiljetter. Förarna säljer enkelbiljetter och biljetter för ett dygn i bussarna. I bussarna godkänns kontaktlös betalning som betalningssätt. Resekortet kan laddas på Fölis service- och laddningspunkter, biljettautomaterna, Föli-applikationen och på internet.

Via Föli-applikationen kan man köpa enkel- och dygnsbiljetter. Betalningssättet i appen är bank- eller kreditkort, Pivo, Mobilepay samt telefonoperatörens telefonräkning.

Information om biljetter och priser för Åboregionens kollektivtrafik finns på vår webbplats www.foli.fi, i de tryckta tidtabellerna, på servicepunkterna och i bussarna.

Med Seutu+-biljetten från NTM-centralen i Egentliga Finland kan du betala för resor på linjerna Pargas, Pemar, Aura och Virmo-Nousis-Masku. Seutu+ duger som betalningsmedel för såväl vanliga resor som för fortsatta resor och utbytesresor inom Föli-området. Seutu+-biljetterna finns till salu i Seutu+-applikationen och på serviceställena.

Informationssystem

Åboregionens kollektivtrafik är kopplat till ett informationssystem i realtid. Information förmedlas i realtid till busshållplatser, mobila tjänster och vår webbplats www.foli.fi. Uppgifter om bussarnas rörelser är tillgängliga i realtid och informationen utnyttjas bland annat i reseplaneraren, de hållplatsspecifika tidtabellerna och i den kartbaserade tjänsten om bussarnas rörelser.

Fordon som används och hur olika befolkningsgruppers behov beaktas

Nästan alla bussar som körs i Åboregionens kollektivtrafik är låggolvsbussar. I alla dessa bussar kan man transportera barnvagnar och det finns särskilda platser reserverade för synskadade samt rörelsehämmade. En del av Lundos och Nådendals interna linjer trafikeras på grund av specialförhållanden med små bussar med högt golv, som inte har något skilt utrymme för barnvagnar eller särskilda platser för synskadade och rörelsehämmade. Förarna hjälper i mån av möjlighet synskadade och rörelsehämmade kunder.

Busshållplatserna

Hållplatserna har utmärkts med ett gult vägmärke för lokaltrafik. I hållplatser med regnskydd finns information om tidtabellerna, rutterna och priserna.

Mätning av kundtillfredsställelsen

Vi mäter kundtillfredsställelsen tre gånger om året. Utifrån resultaten bedömer vi tillsammans med bussbolagen hur kundtillfredsställelsen kunde förbättras.

Behandling av klagomål, återbetalning av priset, hävning av avtal och skadestånd

Felaktiga värdebiljettsdebiteringar kan återbetalas på resekortet eller gottgöras kontant på Salutorgets Monitori (Auragatan 8, Åbo). Begäran om utredning i anslutning till resekortet ska göras inom två (2) månader från det inträffade i Salutorgets Monitori eller på något annat av Fölis servicepunkter.

För Force majeure-situationer, såsom vid omfattande avbrott i busstrafiken på grund av naturkatastrof eller strejk eller arbetsinställelse som berör busstrafiken ges alltid separata anvisningar om gottgörelse. Trafikstörningar, till exempel en tur eller en del av en tur som fallit bort eller ankomst för tidigt eller för sent, berättigar inte till ersättningar.

En resenär som köpt en periodbiljett ska när hen använder kollektivtrafiktjänster förbereda sig på små avvikelser i tidtabellerna. Kunden har dock rätt till gottgörelse om feltröskeln överskrids. Till exempel vid strejk kan oanvända dagar på periodbiljetten ersättas genom att dagar läggs till på periodbiljetten, högst det antal som motsvarar de oanvända dagarna. Överskridandet av feltröskeln bedöms till exempel i en strejksituation med tanke på huruvida resenären har haft möjlighet att använda ersättande trafik och om de linjer och rutter som är normala med tanke på kundens resor försämrades väsentligt. Kundens rätt till gottgörelse bedöms alltid från fall till fall och med beaktande av ovan nämnda omständigheter. 

Ersättningsansvar: 

I Force majeure-situationer (strejk eller oförutsedd trafikstörning som Föli inte rimligen har kunnat förhindra) ersätter Föli i regel inte den skada eller de extra kostnader som orsakats kunden (till exempel användning av taxi). Ersättningsansvaret kan dock granskas från fall till fall om Föli inte kan framföra att en trafikstörning har stått utanför dess påverkningsmöjligheter och inte har informerat tillräckligt om störningen. Läs mer: Resevillkor (Öppnas i en ny flik)

Kundrespons kan ges via Åbo stads responstjänst (www.turku.fi/respons) eller genom att posta responsen till Föli (Åbo stad, Regional kollektivtrafik, PB 355, 20101 Åbo). Respons besvaras i första hand via den kanal som kunden önskar senast inom 14 dagar efter att responsen inkommit.

 

ÅBOREGIONENS KOLLEKTIVTRAFIK
Sirpa Korte
kollektivtrafikchef