Gå till innhållet

Fölis reseplanerare gör det lättare att åka buss och vattenbuss

När du använder Fölis reseplanerare blir det lättare att åka buss och vattenbuss. Reseplaneraren räknar ut hur länge det tar att gå till busshållplatsen och hur länge det tar att byta buss. Reseplaneraren visar också var du ska byta buss.

I reseplaneraren kan du

  • leta efter den snabbaste vägen mellan två olika platser
  • se var närmaste biljettautomat finns
  • se på kartan var din buss är just nu
  • kontrollera var gränserna för Fölis område går

Du kan spara resmål eller busslinjer i reseplaneraren. Du kan också ändra på ruttförslagen beroende på vart du reser.

""

Hur hittar jag rutten mellan två platser i reseplaneraren?

1. Gå till adressen https://reittiopas.foli.fi/?locale=sv (Öppnas i en ny flik)

2. Klicka på Skriv avfärdsplats. Här kan du skriva in den plats där du vill börja din resa.

Du kan skriva in

  • hållplatsens namn eller
  • hållplatsens nummer eller
  • stadsdelens namn eller
  • ett företags namn.

Du kan också klicka där det står Använd min position. Då använder reseplaneraren den plats du just nu är på som startpunkt.

  1. Tryck sedan på Skriv destination. Här ska du skriva in den plats dit du vill åka.
  2. Nu kommer reseplaneraren att föreslå lämpliga rutter för dig.
  3. Du kan ändra på resans klockslag och destination. Destination är den plats dit du vill åka. Du kan skriva in i reseplaneraren vilken tid du vill starta. Du kan också skriva in vilken tid du vill vara framme. Då visar reseplaneraren en lämplig buss och bussrutt åt dig. När du skriver in ny information så ändras de rutter som reseplaneraren föreslår åt dig.

""

 

Hur hittar jag hållplatsernas tidtabeller i reseplaneraren?

  1. Gå till webbadressen https://reittiopas.foli.fi/?locale=sv (Öppnas i en ny flik)
  2. Gå till Tidtabeller och linjer.
  3. Det finns en ruta där det står Sök hållplatser eller linjer. Skriv in numret på den busslinje du vill ha mera information om. Du kan också skriva in busshållplatsens nummer.
  4. Det öppnas en lista med busshållplatser och deras namn och nummer. Välj den busshållplats du vill ha mera information om. Klicka på den.
  5. Nu ser du vilka bussar som snart går från hållplatsen.
  6. Om du vill se alla bussturer ska du klicka på Tidtabell.
  7. Du kan välja vilken dag och vilken busslinje du vill veta mera om. Du kan printa ut tidtabellen om du vill. Då ska du trycka på Skriv ut.

 

Hur kan jag se bussarna på reseplanerarens karta? Hur hittar jag närmaste laddningspunkt för resekort?

  1. Gå till adressen https://reittiopas.foli.fi/?locale=sv (Öppnas i en ny flik)
  2. Tryck på Bussar och hållplatser på kartan.
  3. På kartans nedre högra hörn finns en gul symbol med tre delar. Tryck på den.
  4. Nu ser du en lista på olika saker. Kryssa i rutan vid den sak du vill ha mera information om.
  5. Tryck på Stäng.
  6. Nu syns de saker som du valde på kartan.

Har du frågor om reseplaneraren? Behöver du hjälp med att använda reseplaneraren?

Fölis kundservice hjälper dig gärna. Du kan ringa till oss. Du kan också ställa en fråga i chatten.

Om du vill kan du besöka oss i Monitori vid Salutorget.

""

 

Appen Föli

Vi rekommenderar att du använder appen Föli. Det lönar sig att använda appen. I den kan du

  • använda Fölis reseplanerare
  • köpa mobilbiljetter åt dig själv eller åt en kompis
  • ladda ditt resekort
  • ge respons
  • läsa viktig information och de senaste nyheterna från Föli

""

Du kan ladda ner appen Föli från Google Play (Öppnas i en ny flik)och App Store (Öppnas i en ny flik).

PDF-tidtabeller

Bussarnas tidtabeller finns att få i PDF-format. Du hittar tidtabellerna på Fölis webbplats under rubriken Tidtabeller och rutter.

Här kommer du till webbsidan Tidtabeller och rutter (inte lättläst) (Öppnas i en ny flik).

En bok med tidtabeller i pappersformat kommer ut två gånger i året. En ny version kommer ut en gång under våren och en gång under hösten. Du kan hämta en bok med tidtabeller på Fölis servicepunkter och laddningspunkter.

 

Fölin bussien numerot ja reitit muuttuvat 1.7.2025

Fölin bussien numerot sekä bussien reitit eli bussilinjat muuttuvat. Muutos tarkoittaa sitä, että koko Turun sisäinen bussilinjasto muuttuu. 

Uutta bussilinjastoa kutsutaan nimellä runkolinjasto. Runkolinjastoon kuuluu bussien runkolinjoja, jotka ajavat usein. Runkolinjastoon kuuluu myös muita bussilinjoja. 

Lue lisää tulevasta uudistuksesta. (Öppnas i en ny flik)