Gå till innhållet
Åbo regiontrafik
Fölin palveluissa säännöllinen tietoturvapäivitys tänään 27.1.

På grund av ett systemfel återbetalas avgifter som debiterats kunder automatiskt

nyheter

|

Biljetter och priser

|

Tiedote

|

13.02.2025

Nyheten senast uppdaterad: 13.2.2025

På grund av ett systemfel på Föli har vissa passagerare blivit föremål för överbokning och extra avgifter om de har betalat för sin resa med en lokal betalning. Störningen började onsdagen den 5 februari omkring kl. 14.30 och slutade torsdagen den 6 februari omkring kl. 11.

Eventuella tilläggsavgifter återbetalas automatiskt till kunden. Det finns inget behov av att kontakta FöIis kundtjänst och det påskyndar inte heller processen. Avbokningarna av täckningsbokningar har avbokats och alla avgifter under 30 euro återbetalas tisdagen den 11 februari. 

Vi rapporterade tidigare att alla avgifter över 30 euro skulle återbetalas på lördag morgon den 8 februari, men tyvärr har en del av återbetalningarna inte mottagits i bulk, varför vissa kunder fortfarande debiteras. De återstående återbetalningarna behandlas för närvarande. Det tar några arbetsdagar innan återbetalningen når kunden och den kan ske i delbetalningar, vilket innebär att hela det debiterade beloppet kanske inte återbetalas på en gång. Om pengarna inte har återbetalats under vecka 8, vänligen kontakta oss på joukkoliikenne@turku.fi. 

Även om kunden har stängt sitt betalkort återbetalas beloppet automatiskt till kontot. Om kunden, förutom kortet, även har stängt sitt konto, rekommenderas det att fråga sin bank hur återbetalningar hanteras. Vissa banker styr tillbaka de återbetalade pengarna till en så kallad mellanliggande konto, varifrån kunden kan få dem till sitt nya konto genom att kontakta banken. Vissa banker har dock inte denna praxis, utan pengarna återgår till tjänsteleverantören, det vill säga Föli, som sedan återbetalar dem till kunden. Vi utreder för närvarande detaljerna i denna process.

Vi rekommenderar inte att stänga kontot, eftersom återbetalningen sker smidigast när pengarna kan återföras till samma konto som de debiterades från.

Cirka 370 påverkades av ytterligare övertrasseringar och/eller avgifter. Problemet berodde p en bugg i systemet, som har åtgärdats och det har bekräftats med systemleverantörerna att samma problem inte kommer att inträffa igen. Nya autogireringar kommer inte att påverkas av störningen.

Ersättning

Kunder kan begära ersättning för sina bankkostnader baserat på faktiska utgifter. Begäran om ersättning ska göras på en blankett och ska åtföljas av kvitton eller andra dokument som styrker kostnaderna. Ansökningsblanketten finns här (Öppnas i en ny flik). Vänligen skicka din ansökan via e-post till joukkoliikenne@turku.fi. Det är en god idé att fylla i alla uppgifter noggrant och att förklara vad och hur mycket ersättning som söks. Förfrågningar kommer att behandlas från fall till fall och så snart som möjligt. Förfrågningar måste lämnas in före slutet av april 2025.

Föli ber om ursäkt för eventuella besvär och olägenheter som orsakats kunder till följd av störningen.

 

 

Den här översättningen har gjorts av artificiell intelligens.