Matkaehdot
Turun seudun joukkoliikenne Fölin (myöhemmin Föli) matkaehtoja sovelletaan Fölin järjestämiin joukkoliikennematkoihin ja -palveluihin. Fölin tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä näihin matkaehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.
Nämä matkaehdot ovat voimassa 6.10.2021 alkaen ja korvaavat aikaisemmat matkaehdot. Föli pidättää oikeuden muuttaa matkaehtoja. Kulloinkin voimassa olevat matkaehdot sekä lisätietoja matkalipuista on saatavilla osoitteessa foli.fi sekä Fölin palvelupisteessä.
Sivun sisältö
- Matkaliput ja niiden käyttäminen
- Matkakortit
- Liput
- Lähimaksaminen
- Oikeus matkustaa ilman lippua
- Lemmikkieläimet
- Muut maksut
- Matkalippujen tarkastus
- Lipunoston häiriötilanteet
- Kadonnut matkakortti
- Matkakortin hyvittäminen
- Lakko tai liikennehäiriö
- Asiakastietojen selvittäminen
- Matkakorttien käyttöikä
- Asiakasrekisteri ja tietosuoja
Matkaehtoihin tehdyt päivitykset
- Lisäys kohtaan 4. 30 vuorokauden hintakaton voi rekisteröidä ainoastaan fyysiselle kortille. Lisätty 31.1.2023
- Korttityypin muutos tarkennettu kohtaan 2. Matkakortit. Lisätty 23.11.2022
- Korttityypin muutos tarkennettu kohtaan 2. Matkakortit. Lisätty 15.9.2022
- Kelan koulumatkatukikortti lisätty kohtaan 2 Matkakortit. Lisätty 11.8.2022
- Tiedot kaupunkipyöristä eli fölläreistä lisätty kohtiin 2, 3 ja 4. Lisätty 7.7.2022
- Lisäys kohtaan 4. 30 vuorokauden hintakatto lähimaksukortille. Lisätty 20.6.2022
- Voimassa olevalla Ukrainan passilla voi matkustaa Turun seudun joukkoliikenteessä 5.6. asti poistettu matkaehdoista 17.6.2022
- Voimassa olevalla Ukrainan passilla voi matkustaa Turun seudun joukkoliikenteessä, päätöstä jatkettu 5.6.2022 asti. Lisätty 25.5.2022
- Lisäys kohtaan 3. Kertaliput: Käteisellä kuljettajalta ostettavien kertalippujen hinta on eri kuin muista kanavista ostettavien kertalippujen. Kuljettajalta ostetun ja käytetyn kertalipun hintaa tai sen erotusta ei hyvitetä jälkikäteen. Lisätty 20.5.2022
- Voimassa olevalla Ukrainan passilla voi matkustaa Turun seudun joukkoliikenteessä, päätöstä jatkettu 31.5.2022 asti. Lisätty 25.4.2022
- Maskisuositus poistettu matkaehdoista 22.4.2022
- Voimassa olevalla Ukrainan passilla voi matkustaa Turun seudun joukkoliikenteessä keskiviikosta 9.3. alkaen 30.4. asti. Lisätty 9.3.2022
- Maskinkäyttövelvoite muutettu suositukseksi 2.3.2022
- Kohtaa 11 tarkennettu hyvityskäytäntöjen osalta 28.2.2022
- Kohtaa 4. Lähimaksaminen täydennetty kappaleella "Muut ostot lähimaksuominaisuudella". Lisätty 17.2.2022
- Kohtaa 15. Asiakasrekisteri ja tietosuoja täydennetty lauseilla "Asiakasrekisteriin tallentuu muun muassa sukupuolitieto (nainen, mies tai muu). Asiakas voi tarvittaessa muuttaa sukupuolitiedon Fölin palvelupisteessä." Lisätty 14.2.2022
- Käteismaksuista luovutaan Fölin busseissa 22.12.2021 alkaen toistaiseksi. Lisätty 20.12.2021
- Maskivelvoite voimaan 26.11.2021 alkaen. Lisätty 25.11.2021
- Maskisuositus voimaan 6.10.2021 alkaen. Lisätty 6.10.2021
- Toistaiseksi voimassa oleva velvoite maskin käyttöön Fölin liikenteessä lisätty 10.8.2021
- Kohtaan Seutulipun rinnakkaiskortti: Rinnakkaiskortin käyttö päättyy 31.7.2021. Lisätty 28.6.21
- Toistaiseksi voimassa oleva velvoite maskin käyttöön Fölin liikenteessä poistettu 21.6.2021
- Kohtaan Kausikortti: Veloitettu summa voidaan palauttaa, mikäli asiakas peruuttaa tilauksen 14 vuorokauden kuluessa ensimmäisen tilauksen tekemisestä ja mikäli kautta ei ole aloitettu. Lisätty 15.6.2021
1. Matkaliput & niiden käyttäminen
Fölin toimialueeseen kuuluu kuusi kuntaa: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Lieto sekä Rusko. Fölin alueella on yhtenäinen lippujärjestelmä. Kaikilla Fölin tuotteilla voi matkustaa koko Fölin alueella. Fölin lippujärjestelmään kuuluu eri kanavista ostettavia lippuja, kuten matkakortteja, mobiilisovelluksella ostettavia lippuja, erilaisia kerta- ja vuorokausilippuja sekä avoimien rajapintojen kautta kolmansien osapuolien välittämiä lippuja. Matkan voi maksaa myös lähimaksuominaisuudella varustetulla Visa, Mastercard ja Eurocard-maksukortilla.
Asiakkaan velvollisuuksiin kuuluu huolehtia, että hänellä on voimassa oleva, Fölin hyväksymä lippu koko matkalle. Matkakortin latauksen yhteydessä asiakkaan on tarkistettava latauskuitista, että kortille ladattu tuote on oikea. Arvokorttimatkojen osto kortinlukijalla ja kortin käyttö ovat asiakkaan vastuulla, eikä vahingossa ostettuja yksittäisiä arvolippuja korvata. Mahdollisten virheveloitusten ehkäisemiseksi matkakorttia ei tule näyttää lukijalaitteelle esimerkiksi lompakon tai käsilaukun läpi. Liikennevälineissä kuljettaja ei ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euroa suurempaa seteliä maksuna matkalipusta.
Matkakortista peritään voimassa oleva lunastusmaksu. Kortteja ei lunasteta takaisin.
Kortti vaihdetaan maksutta uuteen, jos se kolmen vuoden sisällä ostohetkestä teknisen vian takia lakkaa toimimasta. Käyttämättä oleva matkustusoikeus yhdistetään tällöin uuteen korttiin veloituksetta.

2. Matkakortit
Kaikilla matkakorteilla voi matkustaa koko Fölin alueella eli Turussa, Kaarinassa, Raisiossa, Naantalissa, Liedossa ja Ruskolla. Kortit toimivat myös yöliikenteessä. Asiakas on velvollinen selvittämään, millaisen lipun hän tarvitsee matkaa varten. Jos asioi toisen puolesta, tarvitaan valtakirja (poikkeuksena alle 18- vuotias huollettava). Matkakortteja on henkilökohtaisia ja haltijakohtaisia. Haltijakohtaisia aikuisten kortteja voi käyttää kuka tahansa. Henkilökohtaista korttia voi käyttää vain kortin omistaja eikä sitä saa luovuttaa toiselle henkilölle. Henkilökohtaisia kortteja myönnetään lapsille alle 15 v., nuorille 15–19-v., senioreille yli 65 v., opiskelijoille sekä vammaisille tietyin ehdoin. Sotainvalidit ja rintamaveteraanit voivat saada vapaakortin Föli-alueella matkustamiseen.
Alennus tallennetaan Fölin palvelupisteessä asiakkaan tietoihin lippujärjestelmän taustajärjestelmään. Matkakortti on ainoastaan tunniste. Mukaan tarvitset henkilöllisyystodistuksen. Erillinen hakemuslomake vaaditaan koulumatkatukikorttiin, vammaisen matkakorttiin sekä sotainvalidin tai rintamaveteraanin vapaakorttiin.
Hakemuslomakkeen voi tulostaa ja täyttää myös etukäteen föli.fi sivustolta Lomakkeet-sivulta.
Alennusryhmien matkakortit ovat henkilökohtaisia. Alennuskorttien käyttäjä sitoutuu esittämään pyynnöstä kuljettajalle sekä tarkastajille luotettavan selvityksen henkilöllisyydestään. Epäselvissä tilanteissa henkilöllisyys on todistettava henkilöllisyystodistuksella. Väärinkäyttötapauksissa kuljettajilla ja tarkastajilla on oikeus ottaa kortti haltuunsa. Kortti luovutetaan karenssiajan jälkeen Fölin palvelupisteestä ja siitä peritään voimassa olevan hinnaston mukainen palvelumaksu.
Kortinhaltijan iän muuttuessa maksuluokka muuttuu automaattisesti pois lukien tuplakortti, joka lakkaa toimimasta. Tuplakortti on tämän jälkeen käsiteltävä palvelupisteessä.
Korttityypin muutos (esim. arvokortista kausikortiksi) onnistuu maksutta Fölin palvelupisteissä, joita on jokaisessa Föli-kunnassa. Asiakas voi olla yhteydessä Fölin asiakaspalveluun myös puhelimitse tai chatin kautta. Muutos tulee tehdä henkilökohtaisesti. Jos asioi toisen puolesta, tarvitaan valtakirja (poikkeuksena alle 18- vuotias huollettava). Suositeltavaa on käyttää ensin vanhalla kortilla oleva lataus mahdollisimman tyhjäksi. Korttityyppiä muutettaessa kortilla mahdollisesti jäljellä olevat lataukset (arvo/päivät) tyhjenevät, eikä niitä hyvitetä.
Kortin haltijatietoja ei muuteta toiselle henkilölle.
Kortin saldon voi tarkistaa bussin lukijalaitteella, kun leimaa kortin. Vihreä merkki kertoo, että saldoa tai kautta on vielä jäljellä reilusti. Lukijalaitteen ruudulta näkee arvokortilla jäljellä olevan saldon tai päivämäärän sekä kellonajan, johon saakka kausikortin kausi on voimassa. Arvokortilla maksettaessa ruudulla näkyy kellonaika, johon asti kahden tunnin vaihto-oikeus on voimassa. Näyttöön tulee keltainen merkki, kun kausi on voimassa alle 5 päivää tai arvoa on jäljellä alle 3-5 euroa korttilajista riippuen.
Arvokortin saldon tai kausikortin voimassaoloajan voi tarkistaa nettilatauspalvelusta rekisteröitymällä käyttäjäksi tai Fölin mobiilisovelluksessa. Kortin saldon voi käydä tarkistamassa myös Fölin lataus- ja palvelupaikoissa.

Kausikortti
Kausikortti on voimassa ensimmäisestä käyttökerrasta alkaen. Joustavalle kausikortille ladataan 10-365 päivää. Kortti kelpaa päivä- ja yöliikenteessä. Kausikortilla saa matkustaa kuinka monta matkaa tahansa. Kortin hinta määräytyy lataushetkellä voimassa olevan hinnan mukaan.
Kausikorttiin voi ladata päiviä Fölin palvelu- ja latauspaikoissa sekä Fölin lippuautomaateissa. Kaikkien kausikorttien latauksen voi myös maksaa internetissä. Uusi kausi alkaa ensimmäisestä käyttökerrasta voimassa olevan kauden jälkeen, joten yhtään päivää ei menetä, vaikka kortin lataa hyvissä ajoin ennen kauden loppumista.
Kausikorttiin voi aktivoida myös jatkuvan tilauksen Fölikaupassa. Omassa profiilissa joustavan kausikortin tietoihin lisätään pankkikortin (credit/debit) tiedot. Tiedot vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla. Profiiliin lisätyltä pankkikortilta veloitetaan kaksi vuorokautta ennen edellisen kauden päättymistä 30 päivän latauksen hinta. Lataus menee matkakortille varakaudeksi ja 30 päivän kausi käynnistyy, kun kortti leimataan seuraavan kerran edellisen kauden päättymisen jälkeen. Mikäli jatkuva tilaus lisätään matkakortille, jolla ei ole voimassa olevaa latausta, veloitus tehdään seuraavana yönä ja matkakortti on käytettävissä Fölin liikenteessä seuraavana päivänä. Mikäli veloitusta ei pystytä pankkikortilta tekemään, järjestelmä tekee uuden veloitusyrityksen seuraavana yönä. Mikäli veloitusta ei pystytä tekemään tuolloinkaan, jatkuva tilaus päättyy ja asiakkaan tulee aktivoida se uudestaan Fölikaupassa. Jatkuvan tilauksen voi lisätä samassa profiilissa useammalle joustavalle kausikortille. Samaan profiiliin voi lisätä ainoastaan yhden maksukortin. Fölikaupan profiilissa tulee olla asiakkaan sähköpostiosoite, sillä kuitit latauksista sekä ilmoitus epäonnistuneesta latauksesta lähetetään sähköpostitse.
Jatkuvan tilauksen voi koska tahansa poistaa Fölikaupan profiilista. Jatkuva tilaus tulee poistaa viimeistään kaksi vuorokautta ennen edellisen kauden loppumista. Matkakortti on voimassa veloitetun kauden loppuun asti, eikä veloitettujen kausien maksuja palauteta tai hyvitetä. Veloitettu summa voidaan palauttaa, mikäli asiakas peruuttaa tilauksen 14 vuorokauden kuluessa ensimmäisen tilauksen tekemisestä ja mikäli kautta ei ole aloitettu. Jatkuva tilaus on voimassa kolme vuotta kerrallaan, jonka jälkeen se tulee aktivoida uudelleen.
Turun kaupunkipyörien eli fölläreiden käyttöoikeus sisältyy Fölin kausikortteihin. Kaupunkipyörän saa käyttöön tunniksi kerrallaan, mikäli kausikortilla on voimassaoleva, vähintään 30 päivän pituinen kausi. Kaupunkipyörien käyttöoikeus ei sisälly mobiilikausikorttiin eikä rekisteröityyn (30 päivän hintakatto) lähimaksukorttiin.
Arvokortti
Arvolippu maksetaan matkakortille ladatulla rahalla eli arvolla. Arvokortilta veloitettava summa riippuu matkustajan iästä, ajankohdasta ja mahdollisesta alennusryhmästä. Perittävä taksa määräytyy kortin leimauksen kellonajan mukaan, ei bussin aikataulunmukaisen lähtöajan tai arvioitujen pysäkkiaikataulujen mukaan. Perustamishetkellä arvokorttiin ladataan vähintään 5 €. Myöhemmin korttiin voi ladata Fölin palvelu- ja latauspaikoissa haluamansa summan viiden euron välein, kuitenkin enintään 200 €. Internetissä arvokortin minimilataus on 5€ Liikennevälineen vaihtamisen yhteydessä matkakorttia, jolla on voimassa oleva arvolippu, näytetään bussissa kortinlukijalle. Vaihtoaika arvolipulla on 2h.
Tuplakortti
Korttiin ladataan aina 30 päivän kausikortin hinta. Kortti toimii kauden loppuun asti, vaikka saldo käytettäisiinkin kokonaan ennen kuin kausi loppuu. Jos matkustusta on niin vähän, että kausi päättyy ennen saldon loppumista, saldon voi käyttää joka tapauksessa loppuun asti. Jos kortilla on saldoa ladattaessa sitä uudestaan, saldo hyvitetään lataushinnassa.
Tuplakortilla voi maksaa vain yhden henkilön matkan kerrallaan. Korttiin voi ladata uuden kauden Fölin palvelu- ja latauspaikoissa tai nettilatauspalvelussa.
Tuplakortin latausvaihtoehdot
› Kortti toimii arvokorttina ja 30 päivän kausi on voimassa. Maksaessasi uuden kauden sinulle hyvitetään jäljellä oleva saldo. Uusi kausi käynnistyy jo latausta seuraavan käytön yhteydessä.
› Kortti toimii arvokorttina ja 30 päivän kausi on loppunut (kortilla on rahaa). Maksaessasi uuden kauden sinulle hyvitetään jäljellä oleva saldo. Uusi kausi käynnistyy latausta seuraavan käytön yhteydessä.
› Kortti toimii kausikorttina (kortilla ei ole rahaa). Maksat uuden kauden hinnan. Uusi kausi käynnistyy voimassa olevan kauden jälkeen ensimmäisestä käytöstä. Et menetä yhtään päivää voimassa olevasta kaudesta.
Erikoiskortit
Henkilökohtainen vapaakortti
Vapaakortti myönnetään Turussa, Kaarinassa, Raisiossa, Naantalissa, Liedossa tai Ruskolla henkikirjoilla oleville sotainvalideille, rintamaveteraaneille ja työssä käyville vammaisille, joiden haitta-aste on vähintään 60 % / 12. Oikeus rintamaveteraanien vapaakorttiin osoitetaan joko sotilaspassilla tai erillisen kortin tunnusleimalla.
Erilliset kortit:
- valkoinen kortti (rintamasotilas)
- keltainen kortti (rintamatunnus)
- sininen kortti (naiset / rintamapalveluskortti) tai
- kuvallinen Kela-kortti R-kirjaimella
Kelan koulumatkatukikortti
Lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva voi hakea koulumatkatukea päivittäisten koulumatkojensa kustannuksiin.
Opiskelijalla voi olla oikeus maksuttomaan tai alennushintaiseen matkakorttiin. Sekä maksullinen että maksuton koulumatkatukikortti tulee ladata kuukausittain Fölikaupassa tai Fölin palvelupisteessä (ei latauspisteissä). Föli-alueella eli Turussa, Kaarinassa, Liedossa, Raisiossa, Ruskolla ja Naantalissa.
Maksuttomaan koulutukseen oikeutettu voi saada koulumatkatukea, jos koulumatka on yhteen suuntaan vähintään 7 kilometriä. Jos ei ole oikeutettu maksuttomaan koulutukseen, koulumatkatukea voi saada, jos koulumatka on yhteen suuntaan vähintään 10 kilometriä.
Koulumatkatukea voi saada, jos opiskelija kulkee tukeen oikeuttavan koulumatkan vähintään 10 päivänä kalenterikuukaudessa.
Koulumatkatukikortti on lukuvuosikohtainen, joten voit käyttää sitä ainoastaan kuluvan lukuvuoden aikana.
Opiskelujaksot ulkomailla eivät oikeuta koulumatkatukeen.
Oppilaan on ilmoitettava kaikista tukeen vaikuttavista muutoksista sekä Kelaan että Fölille.

3. Liput
Kertaliput
Kertaliput ovat myynnissä busseissa ja automaateissa sekä ennakkokertalippuina Fölin palvelu- ja latauspisteissä. Kertalippu voidaan ladata myös kertakäyttöiselle kortille Fölin palvelupisteissä ja Föli-alueen R-kioskeissa (vain aikuisten kertaliput). Ennakkokertalipuille ei ole määritelty voimassaoloaikaa. Ne ovat voimassa aina seuraavaan hinnanmuutoksen asti, minkä jälkeen liput voi käydä vaihtamassa uusiin Kauppatorin Monitorissa, mahdollisen erotuksen maksamalla. Ennakkoon ostettavan paperisen kertalipun pitää käyttöhetkellä olla luettavissa. Jos esimerkiksi teksti on haalistunut lukukelvottomaksi, lippua ei voida hyväksyä. Busseissa, sovelluksessa ja automaatissa myytä-vien kertalippujen kahden tunnin voimassa olo alkaa heti. Kertakäyttöisille korteille ladattujen lippujen voimassaolo alkaa ensimmäisestä leimauksesta.
Varus- ja siviilipalvelusmiehet saavat matkustaa lasten kertalipulla esittäessään kuljettajalle varusmieskortin tai siviilipalvelustodistuksen. Kertalippu tulee näyttää lukijalaitteelle joka kerta liikennevälineeseen noustessa. Kertalippujen vaihto-oikeus on kaksi tuntia. Käteisellä kuljettajalta ostettavien kertalippujen hinta on eri kuin muista kanavista ostettavien kertalippujen. Kuljettajalta ostetun ja käytetyn kertalipun hintaa tai sen erotusta ei hyvitetä jälkikäteen.
Vuorokausiliput
Vuorokausilippuja (1-7 vrk) on myynnissä Fölin palvelupisteissä. Palvelupisteissä lippu ladataan kertakäyttöiselle matkakortille. Kortista ei peritä lunastusmaksua. Vahingoittunutta tai kadonnutta vuorokausilippua ei korvata. Vuorokausilippuja voi ostaa myös mobiilisovelluksesta. Mobiililipun voimassaolo alkaa tilauksesta.
Mobiililiput
Fölin mobiilisovelluksessa myytävät liput ovat normaaleja lipputuotteita. Mobiilisovelluksessa myytävien lippujen voimassaolo alkaa heti ostosta, pois lukien sarjaliput. Mobiililippu on kelvollinen matkalippu, kun se on saapunut mobiililaitteeseen ennen liikennevälineeseen nousua. Mobiililippu tulee näyttää lukijalaitteelle joka kerta liikennevälineeseen noustessa. Lisätietoja mobiililipuista osoitteesta föli.fi.
Kaupunkipyörien käyttöoikeus ei sisälly mobiilikausikorttiin
4. Lähimaksaminen
Matkan voi maksaa myös lähimaksuominaisuudella varustetuilla Visa, Mastercard ja Eurocard-maksukorteilla. Myös mobiililaitteet (kuten Apple Pay, Pivo ja Google Pay), joihin on liitetty maksukortti, kelpaavat.
Maksukorttia tai mobiililaitetta näytetään lukijalaitteelle. Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on normaalihintainen aikuisen kertalippu ja se sisältää 2 tunnin vaihto-oikeuden. Lipun lopullinen hinta määrittyy kuitenkin osto- ja matkustuskertojen mukaan siten, että matkustaja saa vuorokausikohtaisesti edullisimman lipun. Esimerkiksi jos asiakas ostaa päivän aikana kolmannen kertalipun, lähimaksulla ostettu lippu muuttuu päivälipuksi. Järjestelmä laskee asiakkaalle edullisimman hinnan: jos asiakas tekee useamman matkan kertalipun kahden tunnin vaihtoajan sisällä, häneltä veloitetaan päivän päätteeksi vain yksittäinen kertalipun hinta.
Päivälipun hinnalla puolestaan saa rajattoman määrän matkoja päivän sisällä ja 7 päivän lipulla rajattoman määrän matkoja viikon sisällä. Lippu on voimassa liikennöintivuoro-kauden loppumiseen asti (klo 04:00).
Lähimaksukortille voi myös asettaa 30 vuorokauden hintakaton rekisteröimällä sen Fölikaupassa. Kun rekisteröityä lähimaksukorttia käytetään Fölin liikenteessä, kortilta veloitetaan 30 vuorokauden sisällä maksimissaan 30 päivän kausikortin normaali hinta. Tällöin rekisteröidyllä maksukortilla voi matkustaa rajattoman määrän matkoja 30 päivän sisällä. Kun maksukortti vaihtuu, edellisellä kortilla tehdyt matkat tai sille asetettu hintakatto eivät siirry uudelle kortille. Maksukortin rekisteröiminen edellyttää, että sitä on käytetty Fölin liikenteessä vähintään kerran matkan maksamiseen. Kun asiakas haluaa poistaa hintakaton, tulee rekisteröinti poistaa Fölikaupassa.
30 vuorokauden hintakaton voi rekisteröidä ainoastaan fyysiselle kortille. Hintakattoa ei voi asettaa mobiilisovelluksissa toimiville lähimaksukorteille.
Kaupunkipyörien käyttöoikeus ei sisälly rekisteröityyn lähimaksukorttiin
Jotta veloitettava summa on oikea, on käytettävä aina samaa maksukorttia tai mobiililaitetta. Mobiililompakkosovellukset ja niihin liitetyt laitteet muodostavat kukin laitekohtaisen virtuaalisen tilinumeron, joten myös veloitukset tehdään laitekohtaisesti.
Lukijalaitteet eivät koskaan kysy pin-koodia lähimaksulla maksettaessa. Lukijalaite ei tulosta matkalippua. Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa Fölin nettilatauksen lähimaksuni-osiosta. Sieltä voi halutessaan myös tulostaa kuitin. Pyydettäessä asiakkaan tulee esittää maksukortistaan neljä vii-meistä numeroa tarkastajalle, joka tarkastaa numeroiden perusteella, onko kortilla voimassa oleva matkalippu. Jos lippu on ostettu mobiililaitteella, esitetään tarkastajalle virtuaalinen tilinumero.
Mikäli maksukorttia on asiakkaan mielestä veloitettu virheellisesti, tulee tämän olla yhteydessä Fölin asiakaspalveluun 30 vuorokauden sisällä virheen tapahtumisesta. Virheellisesti veloitettu maksu palautetaan asiakkaalle.
Muut ostot lähimaksuominaisuudella
Lähimaksuominaisuudella voi maksaa myös toisen matkustajan matkan sekä muita lipputuotteita, kuten lapsen kertalipun, rahtimaksun sekä 24 tunnin vuorokausilipun. Näitä tuotteita ostettaessa on asiasta kerrottava kuljettajalle ja näistä kuljettaja tulostaa paperilipun. Lisämatkustajien lipuille ei lasketa hintakattoja. Mikäli matkustaja haluaa maksaa muiden matkoja tai muita tuotteita ja samalla kerryttää omien matkojen määrää hyödyntääkseen lähimaksun hintakattoa, tulee oma matka maksaa erikseen näyttämällä maksuvälinettä lukijalaitteelle.

5. Oikeus matkustaa ilman lippua
Seuraavat henkilöt saavat matkustaa Fölin matkalippujärjestelmään kuuluvassa liikenteessä ilman lippua:
- Alle 7-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi maksavan matkustajan tai lasta lastenvaunuissa kuljettavan mukana. Alle 7-vuotiailta yksin matkustavilta lapsilta peritään lasten lipun hinta.
- Lasta lastenvaunuissa tai rattaissa kuljettava henkilö. Liikennevälineisiin mahtuu vain rajoitettu määrä lastenvaunuja. Lapsen ei tarvitse istua rattaissa matkan aikana. Aikuisen on huolehdittava lapsesta ja vaunuista matkan ajan. Vaunujen pyörät on lukittava ja mikäli lapsi on vaunuissa, on aikuisen oltava vierellä ja varmistettava vaunujen paikallaan pysyminen. Matkustettaessa tyhjien lastenvaunujen kanssa matkasta pitää maksaa normaali hinta. Tyhjistä vaunuista ei peritä maksua.
- Pyörätuolia käyttävä henkilö sekä pyörätuolissa olevan henkilön kanssa matkustava saattaja
6. Lemmikkieläimet
Koirista ja kissoista ei peritä maksua. Koirat ja kissat kuljetetaan kuljettajan harkinnan mukaisesti niin, että jo kyydissä olevat matkustajat otetaan huomioon. Opaskoirat ovat aina sallittuja.
7. Muut maksut
Polkupyörä
Polkupyörät kuljetetaan kuljettajan harkinnan mukaisesti. Polkupyörästä perittävä rahtimaksu on 6 € (sis. alv 24%). Rahtilipussa ei ole kahden (2) tunnin vaihto-oikeutta. Taittopolkupyörät saa kuljettaa kokoon taitettuna maksutta.
Kolmipyöräisistä rollaattorin omaisista potkulaudoista ei peritä erikseen maksua. Lyhyet potkulaudat kuljetetaan myös maksutta. Pitkät potkulaudat, esim. kickbiket, rinnastetaan polkupyöriin ja niiden kuljettamisesta peritään rahtimaksu.
Rahtimaksu
Rahtimaksu peritään, kun Asiakas tuo rahdin lähtevän linja-auton kuljettajalle ja maksaa paketin käteisellä. Paketti jätetään Asiakkaan ilmoittamalle pysäkille.
Rahtimaksu on 6 euroa (sis. alv 24 %). Rahtilipussa ei ole kahden (2) tunnin vaihto-oikeutta. Asiakkaan huolehtimasta rahdista peritään aikuisten kertamaksu eli 3 euroa.
Rahtitavaraksi katsotaan kaikki tavara, jota ei voida pitää henkilökohtaisena matkatavarana. Suksien kuljetuksesta ei peritä maksua.
Yölisä
Yölisää peritään arvokortti- ja kertalippumatkustajilta. Hinta määräytyy rahastuslaitteelta reaaliaikaisen kellonajan mukaan: yölisä peritään maksettaessa klo 23–04 välisenä aikana.
8. Matkalippujen tarkastus
Asiakkaalla on velvollisuus pyydettäessä esittää asianmukainen ja voimassaoleva matkalippu kuljettajalle sekä joukkoliikenteen tarkastajalle.
Henkilökohtaista matkakorttia voi käyttää vain matkakortin omistaja, jonka on pyynnöstä esitettävä tarkastajalle tai kuljettajalle luotettava selvitys henkilöllisyydestään.
Matkalippujen tarkastajat tai kuljettajat selvittävät tarvittaessa henkilötiedot Fölin asiakasrekisteristä, jolloin asiakkaan on kerrottava tarkastajalle nimensä ja henkilötunnuksensa. Ilman asianmukaista ja voimassaolevaa matkalippua matkustavalta peritään voimassaolevan hinnaston mukainen kertalipun hinta.
Mikäli matkakorttia käytetään Fölin matkaehtojen vastaisesti, tarkastaja tai kuljettaja voi ottaa väärinkäytetyn matkakortin pois. Väärinkäytetty matkakortti luovutetaan Asiakkaalle takaisin Kauppatorin Monitorista 14 vuorokauden karenssiajan jälkeen ja luovutuksesta peritään voimassa oleva käsittelymaksun hinta.
9. Lipunoston häiriötilanteet
Jos matkakortti ei toimi kortinlukijalla, asiakkaan tulee kokeilla kuljettajan osoittamaa rahastuslaitteen kortinlukijaa. Jos kortti on viallinen, asiakkaan on ostettava matkalippu muulla tavoin. Vikaantunut kortti vaihdetaan uuteen palvelupisteessä maksua vastaan pois lukien tekninen vika. Vikaantuneessa matkakortissa jäljellä oleva kausi ja/tai arvo voidaan siirtää uudelle kortille. Asiakkaalle korvataan tapauskohtaisesti kortin vikaantumisesta johtuneet välittömät kulut kuitteja vastaan (kertaliput sekä puhelin- ja postikulut). Jos matkakortin vikaantuminen on asiakkaasta johtuva, palvelupiste perii siirrosta käsittelymaksun ja uudesta matkakortista korttimaksun. Fyysisesti rikkoutunutta matkakorttia ei hyvitetä.
Jos kortinlukija ei toimi
Jos kortinlukija ei toimi, asiakkaan on käännyttävä kuljettajan puoleen matkakortissa olevan kauden tai vaihto-oikeuden tarkastamiseksi tai arvolipun ostamiseksi. Asiakkaan on säilytettävä kaikkia matkalippuja huolellisesti niin, että ne ovat koneellisesti luettavissa lukijalaitteilla. Paperisten kertalippujen koodi tulee olla luettavissa viivakoodinlukijalla.
Jos mobiililippu ei toimi
Jos asiakas ei saa tilaamaansa Fölin sovelluksen mobiililippua lippujärjestelmästä, matkalippu on ostettava muulla tavoin ennen matkan alkamista. Mikäli mobiililippua ei voida lukea kortinlukijan häiriön vuoksi, tulee lippu esittää kuljettajalle.
Jos kolmansien osapuolten välittämät liput eivät toimi
Mikäli kolmansien osapuolien välittämät Fölin liput eivät toimi, tulee asiakkaan olla yhteydessä lipun myyneeseen tahoon. Mikäli tällaisten lippujen lukeminen viivakoodinlukijalla ei toimi, tulee asiakkaan hankkia muilla tavoin voimassa oleva lippu.
10. Kadonnut matkakortti
Asiakas voi ilmoittaa kadonneen henkilökohtaisen matkakorttinsa sulkulistalle henkilötunnuksen perusteella. Haltijakohtaisen matkakortin voi ilmoittaa sulkulistalle, jos kortti on liitetty henkilötunnukseen tai asiakkaalla on esittää kortin numero. Matkakortti ilmoitetaan henkilökohtaisesti sulkulistalle käymällä Fölin palvelupisteessä. Sulkulistalla olevaa matkakorttia ei voi käyttää matkustamiseen, siihen ei voi ladata kautta eikä arvoa eikä sitä voi poistaa sulkulistalta. Sulkulistalle viedyn matkakortin korttimaksua ei hyvitetä. Sulkulistalle päivitetyn matkakortin kausi ja/ tai jäljellä oleva arvo voidaan siirtää uuteen korttiin. Jäljellä oleva kausi ladataan siitä päivästä alkaen, kun asiakas tulee selvittämään asiaa palvelupisteeseen. Siirrosta peritään käsittelymaksu ja uudesta matkakortista korttimaksu. Jälkilaskutteisten ja yritysten käytössä olevien korttien katoamistapauksissa tulee ottaa yhteys Föliin: joukkoliikenne@turku.fi.
Löytötavarana palautettu matkakortti säilytetään Kauppatorin Monitorin löytökorissa kolme viikkoa, jonka jälkeen kortti hävitetään tietoturvajätteen mukana. Tämän jälkeen korttia käsitellään kadonneen kortin periaatteen mukaisesti: arvon voi siirtää uudelle, saman henkilön kortille käsittelymaksua vastaan.
11. Matkakortin hyvittäminen
Matkakorttiin liittyvät selvitykset ja hyvitykset hoidetaan Fölin palvelupisteissä. Palvelupisteet ottavat vastaan myös reklamaatiot. Selvityspyynnön yhteydessä asiakkaan on todistettava henkilöllisyytensä. Hyvityshakemus tai reklamaatio on tehtävä kahden kuukauden kuluessa virheen tai hyvitysperusteen syntymisestä. Mahdollisten korvausten maksamisessa noudatetaan kuluttajansuojasta annettuja määräyksiä. Hyvitystä voi saada vain matkakortissa olevasta kaudesta ja/tai arvosta. Korttimaksua ei palauteta.
Jos hyvityshakemus ja/tai reklamaatio hyväksytään, jäljellä oleva kausi muutetaan arvoksi tai hyvitetään seuraavan käytännön mukaisesti: kausikortin aloittamaton kausi hyvitetään täysimääräisenä lataushetkellä voimassa olleen taksan mukaisena (hyvityksestä peritään käsittelymaksu). Aloitettu kausi hyvitetään, mikäli päiviä on jäljellä 30 tai enemmän. Jäljellä olevien päivien hinta hyvitetään edullisimman, kulloinkin voimassa olevan päivähinnan mukaan.
Tarpeettoman arvo- tai tuplakortin saldo voidaan hyvittää asiakkaalle. Saldosta vähennetään hinnaston mukainen käsittelymaksu. Kortin lunastusmaksua ei hyvitetä. Virheelliset arvolippuveloitukset voidaan palauttaa matkakortille tai hyvittää käteisellä Kauppatorin Monitorissa (Aurakatu 8, Turku). Matkakorttiin liittyvät selvityspyynnöt on tehtävä kahden (2) kuukauden kuluessa tapahtuneesta Fölin palvelupisteeseen.
Mobiilisovelluksesta ostetut liput hyvitetään ilmoittamalla tästä suoraan sovelluksen palautenapin kautta sovelluksen ylläpitäjälle. Vaihtoehtoisesti viestin voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen tuki@payiq.net.

12. Lakko tai liikennehäiriö
Force majeure –tilanteiden, kuten luonnononnettomuuden tai bussiliikennettä koskevan lakon tai työnseisauksen aiheuttaman laajan linja-autoliikenteen keskeytymisen osalta annetaan erilliset hyvitysohjeet, mutta pääsääntöisesti ne eivät oikeuta korvauksiin. Liikennehäiriöt, esimerkiksi vuoron tai sen osan puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen eivät oikeuta korvauksiin.
13. Asiakastietojen selvittäminen
Matkakortilla tehtyjä matkoja ei yhdistetä asiakastietoihin eikä kortilla tehtyjä matkoja yksilöidä muuta kuin tilastoinnissa. Asiakkaalla on tarkastusoikeus itseään koskeviin tietoihin.
14. Matkakorttien käyttöikä
Matkakortin käyttöikä päättyy, kun Föli uusii kortit. Kortinvaihdon päättymisen jälkeen vanhaa matkakorttia ei voi käyttää matkan maksamiseen. Matkakortille jääneen arvon voi siirtää uuteen Föli-korttiin palvelupisteessä vuoden kuluessa kortinvaihdon päättymisestä.
Kortti vaihdetaan maksutta uuteen, jos se kolmen vuoden sisällä ostohetkestä teknisen vian takia lakkaa toimimasta. Käyttämättä oleva matkustusoikeus yhdistetään tällöin uuteen korttiin veloituksetta.
15. Asiakasrekisteri ja tietosuoja
Fölin asiakastietorekisterin rekisterinpitäjä on Turun kaupunki, seudullinen joukkoliikenne. Rekisteriseloste on saatavilla osoitteessa rekisteri.turku.fi.
Asiakasrekisteriin kerätään asiakkaan yksilöintitiedot ja ne lataus- ja lipunmyyntitapahtumat, joita Föli tarvitsee hoitaessaan matkakorttijärjestelmän asiakaspalvelua ja kuluttajansuojaa. Asiakasrekisteriin tallentuu muun muassa sukupuolitieto (nainen, mies tai muu). Asiakas voi tarvittaessa muuttaa sukupuolitiedon Fölin palvelupisteessä. Asiakasrekisteriin kerättävät tiedot sekä niiden tallennuspaikat on lueteltu rekisteriselosteessa.
Asiakkaan yksilöintitietojen tyypillisimmät käyttöalueet ovat henkilökohtaisen matkakortin luovutus, asiakkaan osoitetietojen ja kotikunnan muutokset, löytyneen matkakortin omistajan tunnistaminen, kadonneen matkakortin asettaminen sulkulistalle, kortin sulkeminen asiakassuhteen päättyessä, virhetilanteiden selvitykset sekä asiakkaan pyynnöstä tapahtuva kortin lataustapahtumien ja arvon käyttötapahtumien tarkistaminen.
Asiakas vastaa siitä, että Fölillä on asiakkaasta ajantasaiset tiedot. Jos henkilökohtaista matkakorttia käyttävän asiakasryhmä, asiakasryhmän voimassaolo tai kotikunta muuttuu, asiakas on velvollinen ilmoittamaan muutoksista Fölille.
Henkilötietoja ei luovuteta ulkopuolisille muutoin kuin lain tai viranomaismääräysten velvoittamana. Järjestelmän asiakastietojen päivitys- ja tarkistusoikeudet on palvelupisteiden henkilökunnalla, joilla on salassapitovelvollisuus. Henkilökunnalla on oikeus se-lailla ja tulostaa keskusjärjestelmästä kortille tallentuneita kauden ja arvon lataustapahtumia sekä arvon käyttötapahtumia vain asiakkaan pyynnöstä tai vikatilanteiden selvittämiseksi. Alle 13-vuotiaan lapsen huoltajalla on oikeus saada tieto huollettavansa matkakortin lataus- ja arvonkäyttötapahtumista. Yli 13-vuotiaan tiedot luovutetaan vain hänen suostumuksellaan, ellei tietojen luovuttamiseen ole lapsen edun mukaista pakot-tavaa syytä.
Asiakkaalla on oikeus pyytää henkilötietojensa poistamista Fölin asiakasrekisteristä rekisteriselosteessa mainituilla tavoilla.