Föli inleder ett provskede i närbetalning

22.12.2020 08:50

Föli inleder ett provskede i närbetalning

Kontaktlös betalning, dvs. betalning med bank- eller kreditkort, blir möjligt i Fölis trafik i januari. Testningen av det nya betalningssättet inleds 19.12 på linje 1, som trafikerar mellan hamnen, centrum och flygplatsen i Åbo. Under testperioden kan man på linjen i fråga betala med ett betalkort som har en funktion för kontaktlös betalning. Betalkortet visas för bussens kortläsare. Bussbiljetten skrivs inte ut, utan betalkortet fungerar som biljett. Under testperioden bör man beakta att omstigningsrätten endast gäller bussarna på linje 1, eftersom kontaktlös betalning ännu inte fungerar i andra bussar. Alla gamla betalningssätt förblir i bruk, dvs. även kontanter godkänns fortfarande på alla Fölis linjer.

Under provskedet kan det inträffa problem vid närbetalningar. Med provskedet avses hitta eventuella fel som sedan korrigeras i systemet innan närbetalningen tas i bruk i alla bussar. Om närbetalningen inte fungerar ska passageraren skaffa sin biljett på ett annat sätt, till exempel via Föli-mobilapplikationen eller genom att köpa den med kontanter på bussen. Vid felsituationer ber Föli att kontakta via feedbacktjänsten turku.fi/palaute, särskilt om närbetalningen inte fungerar på bussen.

Systemet beräknar den billigaste möjliga biljetten för kunden

Kontaktlös betalning är lätt. Betalkortet placeras på kortavläsaren, avläsaren frågar inte efter pinkoden. Kortavläsaren ger en ljudsignal och texten ”betalning godkänd” visas på skärmen. Passageraren kan gå och sätta sig. Ingen biljett skrivs ut. Betalkortet eller -apparaten visas för bussens kortavläsare i samband med varje resa, dvs. om kunden till exempel reser med flera bussar inom en två timmars bytesperiod, visas betalkortet upp för kortavläsaren i samband med varje påstigning.

Vid köp med kontaktlös betalning är enkelbiljetten normalprissatt, dvs. 3 euro, och innehåller en 2 timmars bytesrätt. Biljettens slutgiltiga pris bestäms dock i enlighet med antalet köp och resor på så sätt att passageraren alltid får den billigaste möjliga biljetten. Om en kund till exempel köper en tredje enkelbiljett inom ett dygn (normalpriset skulle vara 3 x 3 euro = 9 euro), ändras en biljett som köpts med kontaktlös betalning till en dygnsbiljett (8 euro). För närvarande finns det tre pristak: enkelbiljett, resebiljett för ett dygn och resebiljett för sju dygn. Kontaktlös betalning beräknar det billigaste möjliga priset (enkelbiljett 2 h, 1 dygn eller 7 dygn).  

De debiterade avgifterna och resorna kan kontrolleras från Fölis nätladdningstjänst. Där kan man också skriva ut ett kvitto, om man så önskar.

Resan kan betalas med alla bankkort med funktion för kontaktlös betalning: Visa, Mastercard och Eurocard-betalkort samt apparater (Apple Pay, Apple Watch eller Google Play). Alla kreditkort kan inte användas för betalning – till exempel Diners Club och American Express fungerar inte. Kunden ska använda samma betalkort eller mobila enhet vid varje resa så att den debiterade summan är korrekt.

Med samma betalkort eller mobila enhet med funktion för kontaktlös betalning kan man endast betala en persons resor, dvs. för tillfället kan man inte till exempel betala sitt barns resa med betalkortet.   

Läs mer: https://www.foli.fi/sv/kontaktlos-betalning

 

Rekommendera