Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Aikataulut

Kuka suunnittelee bussiaikataulut ja -reitit?

Bussireitit ja aikataulut suunnittelee Turun seudun joukkoliikennetoimisto. Seudullista joukkoliikennettä ajava liikennöitsijä valitaan kilpailutuksen kautta.

Miksi bussit eivät aina pysy aikataulussaan?

Aikataulut pyritään laatimaan bussien etenemisen kannalta mahdollisimman sujuviksi, kuitenkin niin, että kuljettajan on rauhallisella ja riskittömällä ajotavalla sitä mahdollista toteuttaa. Pitkää seisonta-aikaa varsinkin Kauppatorilla pyritään välttämään. Joskus matkan varrella saattaa olla esimerkiksi liikenneonnettomuus tai tietyömaa, joka aiheuttaa poikkeuksellisen ruuhkan ja näin bussi jää aikataulustaan myöhään. Myös erityisen liukkaat kelit saattavat olla syynä bussien myöhästelyyn. Myöhästelyt ovat yleensä kuitenkin vain muutamia minuutteja ja viimeistään seuraavalla pääteasemalla bussi on tavallisesti jälleen saavuttanut aikataulunsa. Aikatauluja ei laadita näiden poikkeusolosuhteiden pohjalta, sillä tällöin se hidastaisi normaalipäivien sujuvaa liikennöintiä. Tärkeämpää kuin aikataulussa pysyminen on matkustajien turvallinen perille vienti.

Miksi bussit eivät noudata pysäkillä olevia aikatauluja?

Pysäkillä oleva paperinen aikataulu kertoo bussin arvioidun ohitusajan. Todellisuudessa bussi saattaa olla pysäkin kohdalla hieman arviota aiemmin tai myöhemmin. Pysäkillä kannattaakin olla ajoissa. Lähtöajat päätepysäkeiltä sekä Kauppatorilta ovat pitäviä, eikä bussi saa lähteä näiltä pysäkeiltä etuajassa. Joillain pitkillä linjoilla (esim. linja 99) on lisäksi matkan varrella ajantasauspysäkkejä, joilla bussi odottaa tarvittaessa voidakseen lähteä aikataulukirjassa kerrotun mukaisesti.

Miksi joillain linjoilla bussit kulkevat tiheämmin kuin toisilla?

Linjojen vuorotiheyteen vaikuttavat matkustajamäärät. Harvaan asutusta kaupunginosasta ei matkustajia kulje samoja määriä kuin tiheään asutusta lähiötaajamasta. Arkisin jopa 10 min. vuoroväli joillakin linjoilla vaatii aamu- ja iltapäivällä tuekseen vielä ylimääräisiä ns. varavuoroja, jotta kaikki matkustajat saadaan mahtumaan kyytiin.

Matkustaminen

Miksi kuljettaja ei pysähtynyt käsimerkistäni huolimatta?

Syynä saattaa olla, että kuljettaja ei ole muun liikenteen seuraamiselta huomannut asiakkaan antamaa kädenheilautusta. Paras tapa varmistua bussin pysähtymisestä on nostaa kätensä jo hyvissä ajoin merkiksi kuljettajalle. Käsi kannattaa laskea vasta kun bussin vilkku on syttynyt pysähtymisen merkiksi. Aamu- ja iltahämärissä käsimerkkiä on hyvä tehostaa vielä esimerkiksi heijastavalla bussikorttikotelolla.

Pitääkö lapsen olla lastenvaunuissa/rattaissa matkan ajan?

Tällaista määräystä ei ole vaan lapsi voi istua myös bussin penkillä tai olla esimerkiksi kantoliinassa. Aikuisen on huolehdittava omalta osaltaan lapsesta ja vaunuista matkan ajan. Vaunujen pyörät on lukittava ja mikäli lapsi on vaunuissa, on aikuisen oltava vierellä ja varmistettava vaunujen paikallaan pysyminen.

Saako bussissa syödä?

Syöminen ja juominen bussissa ei ole sallittua. Kielto koskee myös kannellisia kahvimukeja.

Saako koiran tai kissan ottaa mukaan bussiin?

Koirat ja kissat kuljetetaan kuljettajan harkinnan mukaisesti niin, että jo kyydissä olevat matkustajat otetaan huomioon. Koirista ja kissoista ei peritä maksua.

Mistä voi kysellä bussiin jääneitä tavaroita?

Kadonneita tavaroita voi kysellä Suomen Löytötavarapalvelusta, Kauppakeskus Länsi 1, Viilarinkatu 5, 20320 Turku. Heille voi myös soittaa numeroon 0600-03391. Kuljettaja vie päivän päätteeksi bussista löytyneet tavarat varikolle ja Suomen Löytötavarapalvelu noutaa ne varikolta kolme kertaa viikossa (ma-, ke- ja pe-aamupäivisin). Fölin palvelutoimistoon toimitetaan ainoastaan bussista löytyneet matkakortit.

Miksi Föli-korttini takavarikoitiin?

Kaikki alennushintaiset Fölin matka- ja vapaakortit ovat henkilökohtaisia. Bussinkuljettajalla tai tarkastajalla on oikeus takavarikoida kortti, jos hän epäilee väärinkäytöstä. Kortti on takavarikossa kaksi viikkoa siitä päivästä, kun se on otettu pois. Vapaakorttien kohdalla takavarikointiaika on yksi vuosi. Koululaiskorteissa on poikkeus. Sen saa takaisin heti, kun se on tullut palvelutoimistolle. Takavarikointiajan jälkeen kortin voi hakea Fölin palvelutoimistosta. Noudon yhteydessä pitää maksaa 7 euron käsittelykulut.

Voiko polkupyörän ottaa bussin tai vesibussin kyytiin?

Polkupyörät kuljetetaan kuljettajan harkinnan mukaisesti. Polkupyörästä perittävä rahtimaksu on bussissa 6 €. Rahtimaksussa ei ole vaihto-oikeutta. Vesibussissa polkupyörä kulkee maksutta. Alukseen otetaan kerrallaan enintään 10 polkupyörää, 1 pyörä/henkilö.

Matkakortit ja hinnat

Aikuisten kertalippu 3 euroa on liian kallis, eikö hintaa voisi laskea?

Jos kertalippu tuntuu kalliilta, kannattaa satunnaismatkustajankin hankkia kukkaroonsa Turun seudun joukkoliikenteen arvokortti. Arvokortilla matkustettaessa matkan hinta on kertalippua edullisempi, esim. aikuisilla 2,20 euroa (yötaksa erikseen). Kahden tunnin ilmainen vaihto-oikeus on voimassa arvokorttimatkustajilla samoin kuin kertalippumatkustajillakin.

Millä alueella Fölin lipuilla ja matkakorteilla voi matkustaa?

Föli-alueeseen kuuluvat Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko. Alueen rajat määräytyvät kuntarajojen mukaan. Fölin liput kelpaavat myös useilla alueen ulkopuolelle jatkavilla linjoilla (mm. 700-709, 801), mutta vain mainittujen kuuden kunnan alueella. Jos matka suuntautuu esimerkiksi Paraisille linjalla 801, ei matkaa voi maksaa "osittain" Fölin lipulla, vaan kuljettajalta on ostettava erillinen lippu Paraisille asti. Muun kuin Föli-alueen hinnoista ja reiteistä löytyy tietoa esimerkiksi Matkahuollon ja TLO:n sivuilta.

Mistä kortin saldon tai voimassaoloajan voi tarkistaa?

Arvokortin saldon tai kausikortin voimassaoloajan voi tarkistaa nettilatauspalvelusta rekisteröitymällä käyttäjäksi. Saldon näkee myös bussin lukijalaitteella, kun leimaa kortin. Kortin saldon voi käydä tarkistamassa myös Fölin lataus- ja palvelupaikoissa.

Nettilataus ei siirtynyt matkakortille. Mitä teen?

Nettilatauspalvelun kautta korttia ladatessa on tärkeää odottaa, että selain maksutapahtuman jälkeen palaa palveluntarjoajan sivulle. Jos raha lähti tililtä, mutta ei siirtynyt kortille, kannattaa joko käydä Fölin palvelutoimistossa (Aurakatu 5, Turku), soittaa tai ottaa yhteyttä palautepalvelun kautta. Asian selvittäminen nopeutuu, kun kerrot meille matkakortin numeron sekä maksun viitenumeron.

Voinko ostaa Föli-kortin lapselleni? Entä puolisolleni?

Kortin voi ostaa alle 18-vuotiaalle lapselle hänen puolestaan. Kortin tekemiseen tarvitaan hänen henkilötunnuksensa, joten mukana olisi hyvä olla esimerkiksi KELA-kortti. Täysi-ikäisen henkilön puolesta voi ostaa kortin ainoastaan valtakirjalla. Valtakirja voi olla vapaamuotoinen. Siitä tulee ilmetä sen henkilön koko nimi, henkilötunnus ja suostumus osoitetietojen tarkistamiseen väestörekisteristä, jolle kortti hankitaan. Siinä pitää olla myös valtuutetun koko nimi ja henkilötunnus. Valtakirjaan tulee myös merkitä, kuinka kauan valtakirja on voimassa ja se tulee allekirjoittaa.

Saanko seniorialennuksen, kun olen eläkkeellä?

Seniorialennus myönnetään vain 65 vuotta täyttäneille Föli-kunnassa henkikirjoilla asuville. Alennuksen saa hakea palvelupisteiltämme aikaisintaan sinä päivänä, kun täyttää 65 vuotta.

Miten matkakortin voimassaoloaika menee?

Matkakortin voimassaoloaika esitetään muodossa pp.kk.vvvv klo 4.00. Kausikorttien voimassaoloaika päättyy aina klo 4.00. Voimassaoloaika kertoo kortin todellisen voimassaoloajan eli kausi on vielä voimassa seuraavan vuorokauden puolelle menevän yöliikenteen ajan. Aiemmin voimassaoloaika on esitetty eri lailla. Muutoksesta huolimatta kauden voimassaoloaika on sama kuin aiemmin.

Bussikorttini on kadonnut, mitä teen?

Kaikki löytökortit tulevat Fölin palvelutoimistoon ja kadonnutta korttia voi kysellä sieltä. Maanantai iltapäivisin tulee palvelutoimistoon bussiin jääneitä kortteja. Jos korttia ei löydy, voidaan kortti myös korvata 12 eurolla. Uusi korttipohja maksaa 5 euroa ja saldon siirrosta peritään 7 euroa käsittelymaksu. Näin vanha kortti mitätöityy ja jäljellä oleva saldo/kausi siirtyy uudelle kortille. Jos kortilla on vain muutama päivä tai alle 12 euroa saldoa niin silloin ei kannata korttia korvata vaan tehdä uusi tilalle.

Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?

Bussissa voi maksaa vain käteisellä. Varaathan kertalipun ostamiseen tasarahan tai rahan lähelle kertalipun hintaa, sillä kuljettaja ei ole rajallisen vaihtokassan vuoksi ole velvollinen antamaan vaihtorahaa takaisin 20 euroa tai enemmän. Muista, että kertalipun voi ostaa myös Fölin mobiilisovelluksen kautta!

Voiko matkakortin vaihtaa arvokortista kausikortiksi tai päinvastoin?

Korttityypin vaihtaminen onnistuu maksutta Fölin palvelupisteissä. Suositeltavaa on käyttää ensin vanhalla kortilla oleva lataus mahdollisimman tyhjäksi. Korttityyppiä muutettaessa kortilla mahdollisesti jäljellä olevat lataukset (arvo/päivät) tyhjenevät, eikä niitä hyvitetä.

    Föli-fillarit

    Miten voin käyttää Föli-fillareita?

    Pyörien käyttämiseen tarvitaan aina käyttöoikeus. Voimassa olevaan kuukausikorttiin sisältyy automaattisesti pyörien käyttöoikeus, mutta jos käytössä ei ole kausikorttia, voi käyttöoikeuden myös ostaa erikseen. Kun käyt-töoikeus on hankittu, voi pyöriä käyttää ilman lisämaksua 30 minuuttia kerrallaan. Jos aika ylittyy, veloitetaan siitä lisämaksu hinnaston mukaisesti. Pyörän enimmäiskäyttöaika on 5 tuntia ja sinä aikana on maksua kertynyt hinnaston mukaisesti. Jos pyörää ei palauta vuorokauden kuluessa, katsotaan sen kadonneeksi ja veloitamme korvauksen pyörästä. Hinnaston ja Föli-fillarien usein kysytyt kysymykset löydät sivulta: https://www.foli.fi/kaupunkipyorat.

    Korvausasiat

    Mitä asioita matkakorttien korvaukset edellyttävät?

    • Kausikorttimatkojen korvaaminen edellyttää aloittamatonta kautta. Jo alkaneen kauden päiviä ei korvata.
    • Sairausloma-ajan korvaaminen edellyttää anomusta, johon on liitetty lääkärintodistus, sekä vähintään kuukauden mittaista yhtäjaksoista aikaa, jolloin asiakas ei pysty käyttämään joukkoliikennettä.
    • Kuolinpesälle korvaaminen edellyttää anomusta. Hyvityshakemus tulee toimittaa yhden vuoden sisällä kuolinpäivästä Fölille.
    • Jos korvaustarve johtuu Fölin virheestä, käsittelymaksua ei peritä korvaustavasta riippumatta. Selvityspyynnöt on tehtävä kahden (2) kuukauden kuluessa tapahtuneesta.

     

    Suosittele