Lähimaksu eli matkan maksaminen pankki- tai luottokortilla tulee mahdolliseksi Fölin liikenteessä tammikuussa 2021. Uuden maksutavan testaaminen aloitetaan 19.12. linjalla 1, joka liikennöi Turussa sataman, keskustan ja lentoaseman välillä. Kokeilujakson aikana kyseisellä linjalla voi maksaa lähimaksuominaisuudella varustetulla maksukortilla, jota näytetään bussin lukijalaitteelle. Bussilippua ei tulostu, vaan maksukortti toimii matkalippuna.

 

Testausjakson aikana on huomioitava, että lipun vaihto-oikeus on voimassa vain linjan 1 busseihin, sillä muissa busseissa lähimaksu ei vielä toimi. Kaikki vanhat maksutavat jäävät käyttöön, eli myös käteinen, matkakortit ja mobiililiput kelpaavat edelleen kaikilla Fölin linjoilla.

Kokeilujakson aikana lähimaksuissa voi esiintyä ongelmia. Testijakson tarkoituksena on löytää mahdollisia virheitä, jotka korjataan järjestelmään ennen kuin lähimaksaminen otetaan kokonaisuudessaan käyttöön Fölin liikenteessä. Mikäli lähimaksu ei toimi, asiakkaan tulee ostaa lippu muulla tavalla eli esimerkiksi Föli-sovelluksesta tai käteisellä kuljettajalta. Virhetilanteissa toivomme asiakkaiden antavan palautetta, erityisesti silloin, jos maksukortti ei toimi bussissa. Palautetta voi antaa osoitteessa turku.fi/palaute.

 

Föli tuo ensimmäisenä Suomessa lähimaksamisen paikallisliikenteeseen. Samalla Föli liittyy harvalukuiseen kansainvälisten edelläkävijöiden joukkoon EMV-lähimaksuteknologiassa.

 

Lähimaksun käyttöönotto helpottaa edelleen matkustamista ja joukkoliikenteen käyttöä Turussa ja lähikunnissa. Sen toivotaan madaltavan kynnystä bussien käyttämiseen.

HUOM! Lähimaksun testijakso käynnissä. Testijakson aikana lähimaksu toimii vain linjalla 1.
Maailman helpoin bussimatka

1. Heilauta kättäsi bussille ja astu kyytiin.

2. Näytä lähimaksullista pankki- tai luottokorttia tai mobiililaitetta kortinlukijalle.

3. Nauti matkasta!

Lähimaksulla saat aina edullisimman lipun

 

Lähimaksaminen busseissa toimii seuraavasti:

 

1. Näytä lähimaksullista pankkikorttia, luottokorttia tai mobiililaitetta bussin lukijalaitteelle. Lukijalaite piippaa ja näytölle ilmestyy teksti ”lähimaksu hyväksytty”. Voit mennä istumaan, lippua ei tulostu.

2. Järjestelmä laskee automaattisesti sinulle edullisimman lipun tekemiesi matkojen perusteella.

3. Veloitus tapahtuu pankkitililtäsi päivän päätteeksi. Sinulta voidaan veloittaa joko kertalipun, päivälipun tai 7 päivän lipun hinta.

 

Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on normaalihintainen eli 3 euroa ja se sisältää 2 tunnin vaihto-oikeuden. Lipun lopullinen hinta määrittyy kuitenkin osto- ja matkustuskertojen mukaan siten, että matkustaja saa aina edullisimman mahdollisen lipun. Esimerkiksi jos asiakas ostaa päivän aikana kolmannen kertalipun (normaalihinta olisi 3 x 3 euroa = 9 euroa), lähimaksulla ostettu lippu muuttuu päivälipuksi (8 euroa).

Lippujen hinnat

 

  • Kertalippu (2h vaihtoaika) 3 € HUOM! Testijakson aikana vaihto-oikeus on voimassa ainoastaan linjalla 1.
  • Kertalippu klo 23-04 (2h vaihtoaika) 4 €
  • Päivälippu 8 €
  • 7 päivän lippu 26 €

 

Järjestelmä laskee sinulle edullisimman hinnan: jos teet useamman matkan kertalipun kahden tunnin vaihtoajan sisällä, sinulta veloitetaan päivän päätteeksi vain yksittäinen kertalipun hinta.

 

Päivälipun hinnalla puolestaan saat rajattoman määrän matkoja päivän sisällä ja 7 päivän lipulla rajattoman määrän matkoja viikon sisällä. Lippu on voimassa liikennöintivuorokauden loppumiseen asti (klo 04:00).

 

Lukijalaitteet eivät koskaan kysy pin-koodia lähimaksulla maksettaessa. Lukijalaite ei tulosta matkalippua. Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa Fölin nettilatauksen lähimaksuni-osiosta. Sieltä voi halutessaan myös tulostaa kuitin.

Lähimaksamiseen kelpaavat kortit ja laitteet

Lähimaksuominaisuudella varustetut Visa, Mastercard ja Eurocard –maksukortit.

Myös mobiililaitteet (kuten Apple Pay, Pivo ja Google Pay), joihin on liitetty maksukortti, kelpaavat.

Muilla maksukorteilla ei voi maksaa, esimerkiksi Diners Club ja American Express eivät toimi. 

Käytä samaa maksukorttia tai mobiililaitetta jokaisella tekemälläsi matkalla, jotta veloitettava summa on oikea.

Lähimaksu helpottaa myös Turun seudulla matkailevia

 

Lähimaksaminen on erityisen näppärä ominaisuus Turun seudulla vieraileville matkailijoille ja bussin satunnaiskäyttäjille. Lähimaksaminen tulee bussien lisäksi käyttöön myös vesibusseissa, jotka liikennöivät Aurajoelta Ruissaloon.

 

Maksuvälineinä käyvät lähimaksun lisäksi yhä myös mobiililiput, matkakortti sekä käteinen.

Kannattaako matkakorttia hankkia lähimaksamisen myötä enää ollenkaan?

 

Lähimaksun tullessa käyttöön lähimaksulla ei saa ostettua yli 7 päivän lippuja, joten sitä ei voi käyttää kausikortin tavoin. 30 päivän liput ovat kuitenkin tulossa järjestelmään myöhemmin.

 

Lähimaksaessa ei toistaiseksi saa alennusryhmille oikeutettuja alennuksia, kuten seniori- tai opiskelija-alennuksia. Lähimaksutavan alennusliput ovat kuitenkin suunnitteilla, joten jatkossa matkakortin käyttö ei enää ole välttämätöntä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä lähimaksamisesta Fölissä

 

 

Miksi lähimaksussa ei ole esim. 2 päivän hintakattoa? Tuleeko hintakattoja lisää?

Hintakattoja on tällä hetkellä kolme (kertalippu, yhden ja seitsemän päivän lippu). Kattoja ei voi olla rajattomasti, jotta järjestelmä pysyy matkustajalle selkeänä. Pyrimme tarjoamaan sellaisia maksukattoja, jotka hyödyttävät mahdollisimman montaa matkustajaa. Myöhemmin on tulossa 30 päivän hintakatto, mutta sen käyttöönottopäivästä ei ole vielä arviota.

 

Miksei lähimaksukorttini toimi bussissa?

Tähän voi olla monta syytä, esimerkiksi:

  • Maksukortissa ei ole lähimaksuominaisuutta.
  • Luku ei jostain syystä onnistunut; korttia tulee näyttää lukijalaitteelle uudelleen.
  • Maksukortti on vanhentunut.
  • Maksukortilla ei ole katetta.

 

Voinko maksaa bussissa uudella lähimaksukortilla?

Maksukortin ensimmäisen tapahtuman yhteydessä yleensä vaaditaan PIN-koodi. Uuden maksukortin ensimmäinen maksu ei näin ollen voi olla lähimaksu. Maksukortti ei toimi bussissa, ennen kuin sillä on tehty yksi PIN-koodillinen maksu jossakin.

 

Voinko maksaa useamman henkilön, tai vaikkapa lapseni matkan samalla lähimaksukortilla?

Et. Samalla lähimaksukortilla voi maksaa vain yhden henkilön matkan.

 

Voiko matkakortin latauksen maksaa lähimaksulla bussissa?

Matkakorttien lataaminen busseissa tulee ylipäätään loppumaan alkuvuonna 2021.

 

Mistä näen lippuni voimassaoloajan?

Voimassaoloaika näkyy bussin lukijalaitteessa. Kuljettaja ei pysty tarkistamaan voimassaoloaikaa. Nettilatauksessa näkyy vain tehdyt matkat ja perityt maksut.

 

Mistä lipuntarkastaja tietää, että olen maksanut matkani?

Näytä maksukortti tarkastajalle, joka tarkastaa kortin neljän viimeisen numeron perusteella onko kortilla voimassa oleva matkalippu.

 

Näkyvätkö tapahtumat katevarauksina tililläni?

Eivät välttämättä näy. Maksut veloitetaan tililtä seuraavana yönä.

 

Missä vaiheessa matkat veloitetaan tililtä? Esim. miten menee 7vrk lipun kohdalla?

Matkat veloitetaan tililtä öisin noin klo 0:00. Matkustusvuorokausi päättyy aamuyöllä klo 04.00. Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on normaalihintainen eli 3 euroa ja se sisältää 2 tunnin vaihto-oikeuden. Lipun lopullinen hinta määrittyy kuitenkin osto- ja matkustuskertojen mukaan siten, että matkustaja saa aina edullisimman mahdollisen lipun. Esimerkiksi jos asiakas ostaa päivän aikana kolmannen kertalipun (normaalihinta olisi 3 x 3 euroa = 9 euroa), lähimaksulla ostettu lippu muuttuu päivälipuksi (8 euroa). Jos käyttöjä on ensimmäisen päivän aikana kaksi, seuraavana yönä veloitetaan 6 euroa (2 x 3 euron kertalippu).

 

Veloituksia tehdään asiakkaan tililtä sitä mukaa, kun käyttöä on. Kun neljän päivän (4 x 1 päivälipun hinta eli 8 euroa) käytön jälkeen 7 päivän lipun hinta (26 euroa) on ylittynyt, lippu muuttuu 7 päivän lipuksi ja matkustaminen tämän jälkeen 7 päivään saakka on maksutonta.

 

Jos tilillä ei ole katetta, matkakortilla ei voi enää maksaa.

 

Voiko matkustusajan keskeyttää ja aloittaa ns. alusta?

Ei voi.

 

Miten väärät veloitukset hyvitetään?

Asiakkaan tulee olla yhteydessä Fölin asiakaspalveluun Kauppatorin Monitoriin. Asiakkaan tulee täyttää korvausanomus.

 

Jos asiakkaalta veloitetaan matka vahingossa pankkikortilta, vaikka hänen oli tarkoitus maksaa matkakortilla, veloituksia ei hyvitetä. Matkakorttia ei saa näyttää lukijalaitteelle lompakon/puhelimen kuoren läpi.

 

Miten toimitaan, jos lukijalaite ei toimi ja matkaa ei voi maksaa pankkikortilla?

Korttia ei voi näyttää rahastuslaitteelle, kuten matkakorttia. Lipun voi ostaa käteisellä tai Föli-sovelluksella.

 

Näytänkö maksukorttia uudelleen lukijalaitteelle jokaisen matkustuksen yhteydessä?

Kyllä.

 

Miten saan käyttökiellossa olevan kortin takaisin käyttöön?

Kortti asetetaan käyttökieltoon, mikäli edellisen yön veloitusta ei ole voitu tehdä. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että tilillä ei ole ollut katetta tai veloituksessa on ollut jokin muu virhetilanne. Kortti pyritään saamaan takaisin lähimaksujärjestelmän käyttöön automaattisesti: järjestelmä yrittää kahden päivän välein, kahden viikon ajan kysyä, onko veloitus pystytty tekemään. Jos veloitus ei ole onnistunut, kysely lopetetaan ja kortti jää käyttökieltoon.

 

Maksukortin tilanteesta tehdään kysely manuaalisesti asiakaspalvelupisteessä (Kauppatorin Monitori) ja se voidaan palauttaa käyttöön.