Usein kysyttyjä kysymyksiä lähimaksamisesta Fölissä

29.01.2021 08:15

Usein kysyttyjä kysymyksiä lähimaksamisesta Fölissä

Miksi lähimaksussa ei ole esim. 2 päivän hintakattoa? Tuleeko hintakattoja lisää?

Hintakattoja on tällä hetkellä kolme (kertalippu, yhden ja seitsemän päivän lippu). Kattoja ei voi olla rajattomasti, jotta järjestelmä pysyy matkustajalle selkeänä. Pyrimme tarjoamaan sellaisia maksukattoja, jotka hyödyttävät mahdollisimman montaa matkustajaa. Myöhemmin on tulossa 30 päivän hintakatto, mutta sen käyttöönottopäivästä ei ole vielä arviota.

Miksei lähimaksukorttini toimi bussissa?

Tähän voi olla monta syytä, esimerkiksi:

  • Maksukortissa ei ole lähimaksuominaisuutta.
  • Luku ei jostain syystä onnistunut; korttia tulee näyttää lukijalaitteelle uudelleen.
  • Maksukortti on vanhentunut.
  • Maksukortilla ei ole katetta.
  • Maksukortin turvarajat ovat tulleet täyteen. Voit muuttaa turvarajojasi omassa verkkopankissasi.

 

Miksei maksu onnistunut mobiililaitteellani?

Syitä voi olla useita, esimerkiksi:

  • Puhelin tai muu mobiililaite ei tue maksusovellusta.
  • NFC on pois päältä.
  • Sovellukseen ei ole liitetty maksukorttia. Jos maksukortin lisäämisen kanssa on ongelma, asiasta voi kysyä omasta pankista.
  • Laitteen pyytämää tunnistetietoa ei ole syötetty.

 

Voinko maksaa bussissa uudella lähimaksukortilla?

Maksukortin ensimmäisen tapahtuman yhteydessä yleensä vaaditaan PIN-koodi. Uuden maksukortin ensimmäinen maksu ei näin ollen voi olla lähimaksu. Maksukortti ei toimi bussissa, ennen kuin sillä on tehty yksi PIN-koodillinen maksu jossakin.

Voinko maksaa useamman henkilön, tai vaikkapa lapseni matkan samalla lähimaksukortilla?

Et. Samalla lähimaksukortilla voi maksaa vain yhden henkilön matkan.

Voiko matkakortin latauksen maksaa lähimaksulla bussissa?

Matkakorttien lataaminen busseissa tulee ylipäätään loppumaan alkuvuonna 2021.

Mistä näen lippuni voimassaoloajan?

Voimassaoloaika näkyy bussin lukijalaitteessa. Kuljettaja ei pysty tarkistamaan voimassaoloaikaa. Nettilatauksessa näkyy vain tehdyt matkat ja perityt maksut.

Mistä lipuntarkastaja tietää, että olen maksanut matkani?

Näytä maksukortti tarkastajalle, joka tarkastaa kortin neljän viimeisen numeron perusteella onko kortilla voimassa oleva matkalippu.

Näkyvätkö tapahtumat katevarauksina tililläni?

Eivät välttämättä näy. Maksut veloitetaan tililtä seuraavana yönä.

Missä vaiheessa matkat veloitetaan tililtä? Esim. miten menee 7vrk lipun kohdalla?

Matkat veloitetaan tililtä öisin noin klo 0:00. Matkustusvuorokausi päättyy aamuyöllä klo 04.00. Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on normaalihintainen eli 3 euroa ja se sisältää 2 tunnin vaihto-oikeuden. Lipun lopullinen hinta määrittyy kuitenkin osto- ja matkustuskertojen mukaan siten, että matkustaja saa aina edullisimman mahdollisen lipun. Esimerkiksi jos asiakas ostaa päivän aikana kolmannen kertalipun (normaalihinta olisi 3 x 3 euroa = 9 euroa), lähimaksulla ostettu lippu muuttuu päivälipuksi (8 euroa). Jos käyttöjä on ensimmäisen päivän aikana kaksi, seuraavana yönä veloitetaan 6 euroa (2 x 3 euron kertalippu).

Veloituksia tehdään asiakkaan tililtä sitä mukaa, kun käyttöä on. Kun neljän päivän (4 x 1 päivälipun hinta eli 8 euroa) käytön jälkeen 7 päivän lipun hinta (26 euroa) on ylittynyt, lippu muuttuu 7 päivän lipuksi ja matkustaminen tämän jälkeen 7 päivään saakka on maksutonta.

Jos tilillä ei ole katetta, matkakortilla ei voi enää maksaa.

Voiko matkustusajan keskeyttää ja aloittaa ns. alusta?

Ei voi.

Miten väärät veloitukset hyvitetään?

Asiakkaan tulee olla yhteydessä Fölin asiakaspalveluun Kauppatorin Monitoriin. Asiakkaan tulee täyttää korvausanomus.

Jos asiakkaalta veloitetaan matka vahingossa pankkikortilta, vaikka hänen oli tarkoitus maksaa matkakortilla, veloituksia ei hyvitetä. Matkakorttia ei saa näyttää lukijalaitteelle lompakon/puhelimen kuoren läpi.

Miten toimitaan, jos lukijalaite ei toimi ja matkaa ei voi maksaa pankkikortilla?

Korttia ei voi näyttää rahastuslaitteelle, kuten matkakorttia. Lipun voi ostaa käteisellä tai Föli-sovelluksella.

Näytänkö maksukorttia uudelleen lukijalaitteelle jokaisen matkustuksen yhteydessä?

Kyllä.

Miten saan käyttökiellossa olevan kortin takaisin käyttöön?

Kortti asetetaan käyttökieltoon, mikäli edellisen yön veloitusta ei ole voitu tehdä. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että tilillä ei ole ollut katetta tai veloituksessa on ollut jokin muu virhetilanne. Kortti pyritään saamaan takaisin lähimaksujärjestelmän käyttöön automaattisesti: järjestelmä yrittää kahden päivän välein, kahden viikon ajan kysyä, onko veloitus pystytty tekemään. Jos veloitus ei ole onnistunut, kysely lopetetaan ja kortti jää käyttökieltoon.

Lisäsin maksukorttini mobiililompakkoon. Mistä tiedän mobiililompakon kortin numeron?

Kun lisäät maksukorttisi mobiililompakkoon, laite muodostaa kortista virtuaalisen korttinumeron (DPAN), jota useimmat mobiililompakot kutsuvat virtuaaliseksi tilinumeroksi. Mobiililaitteen korttinumero on siis eri kuin maksukorttiin painettu kortin numero. Löydät virtuaalisen tilinumeron useimmista sovelluksista kohdasta asetukset -> lähimaksukortin tiedot. Tarkista käyttämäsi mobiililompakon ohjeet virtuaalisen korttinumeron selvittämiseksi. Virtuaalisesta tilinumerosta näytetään asiakkaalle vain neljä viimeistä numeroa.

Leimasin mobiililompakkoni sovelluksella linjalla 1 ja tein vaihdon 30 minuutin kuluttua tästä linjalle 55. Tein vaihtoleimauksen älykellolla, johon on liitetty sama maksukortti. Miksi minulta veloitettiin vaihtomatkasta uudestaan 3 euron kertalippu? Voinko saada hyvitystä toisesta lipusta?

Mobiililompakkosovellukset ja niihin liitetyt laitteet muodostavat kukin laitekohtaisen virtuaalisen tilinumeron. Käytä aina samaa maksukorttia tai mobiililaitetta jokaisella tekemälläsi matkalla, jotta veloitettava summa on oikea. Jos käytössäsi on sekä puhelin että älykello, esimerkiksi Apple Pay ja Apple Watch, nämä laitteet eivät toimi ristiin vaan sinun tulee käyttää samaa laitetta jokaisella maksukerralla. Matkoja ei hyvitetä. Katso myös kohta: ”Lisäsin maksukorttini mobiililompakkoon. Mistä tiedän mobiililompakon kortin numeron?”

Yritin hakea kuittia, mutta maksukorttini numerolla ei löydy yhtään tapahtumaa. Miksi ne eivät näy? Käytin mobiililompakkoa.

Mobiililompakkojen osalta tarvitset virtuaalisen korttinumeron (DPAN). Mobiililaitteen korttinumero on siis eri kuin maksukorttiin painettu kortin numero. Löydät virtuaalisen tilinumeron useimmista sovelluksista kohdasta asetukset -> lähimaksukortin tiedot. Tarkista käyttämäsi mobiililompakon ohjeet virtuaalisen korttinumeron selvittämiseksi. Virtuaalisesta tilinumerosta näytetään asiakkaalle vain neljä viimeistä numeroa. Tämän lisäksi tarvitset matkustuspäivän sekä linjan jossa matkustit kuitin saamiseksi.

Sain uuden maksukortin pankista. Minulla on saavutettu viikkolippu, voinko jatkaa uuden kortin käyttöä?  Muistaako järjestelmä vanhalla kortilla saavutetun viikkolipun? Korttiini painettu numero säilyi samana.

Hintakatot eivät siirry uudelle kortille. Uusi kortti aloittaa uuden hintakaton laskennan.

Toimiiko lähimaksu busseissa, joissa ei ole Fölin matkakortin lukijalaitetta?

Linjoilla 413 ja 901-903 lähimaksu ei kelpaa, koska kyseessä on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hankkima liikenne, jossa on käytössä erilaiset maksupäätteet kuin muussa Föli-liikenteessä.

Haluatko kysyä vielä jotain muuta? Ole yhteydessä meihin joko puhelimitse 02 262 4811, chatin (sivun alalaidassa) tai palautepalvelun kautta.

Suosittele

Ajankohtaista

25.02.2021 14:28
3.3. kokouksessa käsitellään mm. tilinpäätöstä ja sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelmaa.
16.02.2021 13:43
Maanantaista 1.3. alkaen Fölin busseissa ei voi ladata matkakorttia.