Usein kysytyt kysymykset

 

 

1 Kaupunkipyöräjärjestelmä

 

1.1 Mikä on kaupunkipyöräjärjestelmä?

Föli-fillarit ovat yhteiskäyttöpyöriä, joita jokainen Turussa liikkuva voi käyttää. Kaupunkipyörät soveltuvat monenlaiseen matkaan, mutta ne ovat tarkoitettu erityisesti lyhytaikaiseen käyttöön. Kaupunkipyörien tarkoitus on tarjota uusi nopea vaihtoehto keskusta-alueella liikkumiseen. Pyörät ovat käytössä ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä ja niihin vaihdetaan talveksi nastarenkaat.

Kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Käyttäjä voi ottaa ja jättää pyörän mille tahansa asemalle. Käyttökerran aikana on mahdollista lukita pyörä väliaikaisesti aseman ulkopuolelle esimerkiksi kaupassa asioinnin ajaksi.

Kaupunkipyörien käyttö edellyttää rekisteröitymistä järjestelmän käyttäjäksi.

 

1.2 Paljonko kaupunkipyöriä ja pyöräasemia on?

Turun kaupunkipyöräjärjestelmässä on 300 pyörää ja 39 asemaa. Asemista kaksi on POP-UP-asemia, joita kokeillaan eri sijainneissa korkeintaan kolme kuukautta kerrallaan. Asematoiveita voi lähettää Turun kaupungin palautepalvelun kautta.

Reaaliaikaisen pyörätilanteen näkee Fölin reittioppaasta. Pyörämäärät päivittyvät pienellä viiveellä.

 

1.3 Onko kaupunkipyöräjärjestelmässä sähköpyöriä?

Tällä hetkellä kaupunkipyöräjärjestelmässä ei ole sähköpyöriä.

 

 

2 Hinnoittelu

 

2.1 Mitä kaupunkipyörien käyttö maksaa?

Jokaisen käyttäjän tulee ostaa käyttöoikeus kaupunkipyöriin. Käyttöoikeuksia on kolme: päivän 5€, viikon 10€ ja vuoden 40€. Kuhunkin käyttöoikeuteen sisältyy rajaton määrä lisämaksuttomia 30 minuutin matkoja.

 

Useimpiin Fölin kausikortteihin kuuluu etuna maksuton käyttöoikeus kaupunkipyöriin. Aiheesta lisää kohdassa 6.1.

 

Föli-fillarit hinnoittelu

 

Mikäli pyörämatka kestää yli 30 minuuttia, veloitetaan käyttäjän maksukortilta alla näkyvän hinnaston mukainen lisäaikamaksu. Enimmäiskäyttöaika on viisi tuntia kerrallaan. Pyörän käytön ylittäessä viisi yhtäjaksoista käyttötuntia (0,5h + 4,5h), viivästysmaksu on 80 euroa ja se veloitetaan käyttäjän maksukortilta. Esimerkki: Jos otat pyörän käyttöön klo 12:00, enimmäiskäyttöaika ylittyy klo 17:00.

 

Lisäajan hinnoittelu

 

2.2 Saanko suoritetuista maksuista kuitin?

Suoritetuista maksuista lähetetään kuitti profiilissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.

 

2.3 Onko minun mahdollista nähdä käytöstä kertyneet kustannukset?

Tällä hetkellä ei, mutta ominaisuutta kehitetään. Tulevaisuudessa kertyneet kustannukset on mahdollista nähdä omasta profiilista.

 

2.4 Mitä jos en palauta pyörää?

Jos pyörää ei palauteta 24 tunnin kuluessa, pyörä katsotaan kadonneeksi ja käyttäjän maksukortilta veloitetaan sakkomaksu, joka on enintään 2000 euroa. Tarkempi hinnasto löytyy käyttöehdoista.

 

2.5 Entä jos saan virheellisen laskun?

Tällaisessa tilanteessa tulee ottaa yhteys Fölin asiakaspalveluun tai kuitista ilmenevään sähköpostiosoitteeseen folifillarit@turku.fi. Sähköpostiin tulee liittää lyhyt kuvaus tapahtuneesta ja sähköpostiin tullut kuitti maksusta.

 

 

3 Rekisteröityminen ja maksaminen

 

3.1 Kuka voi rekisteröityä kaupunkipyörän käyttäjäksi?

Kuka tahansa voi rekisteröityä käyttäjäksi eikä rekisteröitymisellä ole ikärajaa. Rekisteröitymiseen vaaditaan sähköpostiosoite, puhelinnumero ja maksukortti. Järjestelmään voi rekisteröityä myös ulkomaisella numerolla tai prepaid-puhelinnumerolla.

 

3.2 Missä voi rekisteröityä?

Rekisteröityminen on mahdollista Fölin verkkosivuilla.

 

3.3 Miten rekisteröityminen tapahtuu?

Rekisteröintiä varten tarvitaan jatkossa käyttäjätunnuksena toimiva sähköposti ja puhelinnumero sekä nimi- ja osoitetiedot. Lisäksi käyttäjä voi halutessaan samalla liittää Föli-kortin käyttäjätunnukseensa. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä määrittää henkilökohtaisen kuusinumeroisen PIN-koodin, jota käytetään pyörää käyttöönottaessa.

Rekisteröitymisen jälkeen käyttäjän tulee liittää voimassa oleva maksukortti omaan profiiliinsa kohdassa ”maksukorttitiedot”. Maksukortti tulee liittää profiiliin väärinkäytösten estämiseksi. Maksukortilta veloitetaan automaattisesti lisäaikamaksut, jos käyttäjä käyttää kaupunkipyörää yli 30 minuuttia kerrallaan. Maksukorttia rekisteröidessä järjestelmä näyttää kortilta veloitettavan euron maksun. Veloitusta ei todellisuudessa tehdä, vaan tämän avulla järjestelmä varmistaa kortin toimivuuden.

Jos sinulla on maksuttomaan käyttöoikeuteen oikeuttava Fölin kausikortti, löydät lisätietoja kohdasta 6.1.

 

3.4 Jos minulla on jo nettilataus-tunnukset?

Jos sinulla on jo aiemmin luodut nettilataus-tunnukset Föli-kortin latausta varten, sinun ei tarvitse erikseen rekisteröityä, vaan voit käyttää näitä tunnuksia myös Föli-fillarit-sivulle kirjautuessasi.

Kirjautuessasi nettilataus-tunnuksilla Föli-fillarit-profiiliin ensimmäisen kerran, täydennä tietosi kohdasta ”profiili” ja liitä maksukortti profiiliin.

 

3.5 Mitkä maksukortit käyvät kaupunkipyöräpalveluun?

Kaupunkipyöräprofiiliin voi liittää minkä tahansa voimassa olevan maksukortin. Maksukorteissa voi olla pankkikohtaisia rajoitteita, joten mikäli maksukortti ei mene rekisteröidessä läpi, kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin. Föli-kortti ei käy maksukortiksi.

 

3.6 Voiko profiilin liitetyn maksukortin vaihtaa?

Kyllä, maksukortin voi vaihtaa syöttämällä uuden kortin tiedot omaan profiiliin kohdassa ”maksukorttitiedot” ja valitsemalla ”päivitä maksukortti”.

 

3.7 Voiko käyttöoikeuden tai 30 minuutin yli menevän lisäajan maksaa matkakortin saldolla?

Ei voi. Kaikki veloitukset menevät maksukortilta.

 

3.8 Voiko useammalla käyttäjällä olla sama puhelinnumero?

Ei voi. Puhelinnumero voi olla liitettynä vain yhteen käyttäjään. Puhelinnumero on käyttäjän henkilökohtainen pyöräilijätunnus, joten jokaisella käyttäjällä on oltava oma numero syötettynä järjestelmään.

 

3.9 Voiko Föli-fillareita käyttää prepaid-liittymällä tai ulkomaalaisella puhelinnumerolla?

Kyllä voi, kummallakin.

 

3.10 Voiko useampi käyttäjä käyttää samaa maksukorttia?

Kyllä. Yhden käyttäjäprofiilin alle voi lisätä rajattoman määrän käyttäjiä. Kaikilla samaan profiiliin liitetyillä käyttäjillä on yhteinen PIN-koodi. Pyörien käyttö tapahtuu maksukortinhaltijan vastuulla.

 

3.11 Voiko yhdellä käyttäjällä olla kerrallaan käytössä useampi pyörä?

Ei voi. Yksi käyttäjä voi käyttää kerrallaan vain yhtä pyörää.

 

 

4 Kaupunkipyörien käyttö

 

4.1 Kuinka pyörä otetaan käyttöön asemalta?

Olethan ensin rekisteröitynyt ja hankkinut kaupunkipyörien käyttöoikeuden?

Pyörä otetaan käyttöön joko puhelinnumerolla ja PIN-koodilla tai profiiliin liitetyllä Föli-kortilla.
Voit ottaa pyörän käyttöön
1) Asettamalla Föli-kortin takarenkaan päällä sijaitsevan kortinlukijan päälle. Jätä kortti kortinlukijaan, kunnes pyörätietokone ilmoittaa ”odota”. Kun kuulet lyhyen äänimerkin ja näet ilmoituksen ”avaa lukko”, lukitusvaijeri on valmis irrotettavaksi.

 

tai

 

2) Näppäilemällä puhelinnumeron takarenkaan päällä olevaan numeronäppäimistöön ja painamalla OK, minkä jälkeen syötä rekisteröitymisen yhteydessä määritetty kuusinumeroinen PIN-koodi ja paina vielä OK. Kun kuulet lyhyen äänimerkin ja näet ilmoituksen ”avaa lukko”, lukitusvaijeri on valmis irrotettavaksi.
Tarkista pyörän kunto, säädä satula oikealle korkeudelle, aseta vaijerilukko pyörän tangossa olevaan pidikkeeseen ja nauti pyöräilystä.

Ohjevideon aiheesta voit katsoa täältä.

 

4.2 Miten palautan pyörän matkan päätyttyä?

Käytön päätyttyä palauta pyörä jollekin kaupunkipyöräasemista. Kuittaa matka päätetyksi painamalla numeronäppäimistön OK-painiketta. Tämän jälkeen pyörä on valmis lukittavaksi telineeseen. Aseta vaijerilukko etuhaarukan läpi lukolle osoitettuun paikkaan. Pyörä lukittuu ja antaa merkkiäänen onnistuneesta palautuksesta sekä ilmoittaa näytöllä ”palautettu”.

Ohjevideon voi katsoa täältä.

 

4.3 Voinko pysäköidä pyörän väliaikaisesti esim. kauppareissun ajaksi?

Föli-fillarin voi pysäköidä väliaikaisesti esimerkiksi kauppareissun ajaksi kaupunkipyöräaseman ulkopuolelle. Tällaisessa tilanteessä käyttäjän tulee paina näppäimistöstä P, jonka jälkeen pyörä tulee kiinnittää vaijerilla johonkin ulkopuoliseen kohteeseen niin, ettei pyörää saa kannettua mukanaan. Lukko kiinnitetään etuhaarukan läpi aivan kuten pyöräasemallakin.

Kun haluat jatkaa matkaa, syötä PIN-koodi numeronäppäimistöön ja paina OK tai näytä Föli-korttia pyörän takana sijaitsevaa kortinlukijaan.

Huomaa, että käyttöaika kuluu, kun pyörä on väliaikaisesti pysäköitynä.

 

4.4 Voiko toinen käyttäjä ottaa väliaikaisesti pysäköidyn pyörän käyttöönsä?

Ei voi. P-tila on vain lyhytaikaista pysäköintiä varten ja sen käyttöä voi jatkaa ainoastaan pyörän pysäköinyt käyttäjä.

 

 

5 Ongelmatilanteet

 

5.1 Mihin otan yhteyttä ongelmatilanteissa?

Ongelmatilanteissa tulee olla yhteydessä ensisijaisesti Fölin asiakaspalveluun. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi akun loppuminen, palautuksen epäonnistuminen tai ongelma lukon toiminnassa. Mikäli sinulla on epäilys, että vuokraus on jäänyt auki, Fölin asiakaspalvelu voi katkaista tapahtuman, jotta saat jälleen pyörän käyttöösi.

Polkupyörässä ilmenevä muu vika raportoidaan vikailmoituslomakkeen kautta. Vikailmoituslomakkeen kautta ilmoitus tulee laittaa esimerkiksi jos pyörästä on puhjennut rengas tai ketjut ovat pois paikoiltaan. Huomioithan, että vikailmoituksiin ei vastata. Mikäli tarvitset opastusta kaupunkipyörän käyttöönotossa, voit ottaa yhteyttä Fölin asiakaspalveluun.

Aiheettoman veloituksen sattuessa voit olla yhteydessä osoitteeseen folifillarit@turku.fi.

 

5.2 Mistä voin tarkastaa onko pyörä käytössäni?

Toistaiseksi käyttäjän on mahdollista tarkistaa asia ottamalla yhteyttä Fölin asiakaspalveluun.

 

5.3 Miten toimin, jos asemalta valittu pyörä onkin rikki?

Käyttäjä palauttaa pyörän normaalisti telineeseen ja ilmoittaa viasta huoltotiimille vika.foli.fi-vikailmoituslomakkeen kautta. Vikailmoituksen tehtyään käyttäjän kääntää satula 180 astetta ympäri, jotta muut käyttäjät tietävät pyörän olevan viallinen. Huomiothan, ettei vikailmoituksiin vastata.

 

5.4 Miten toimin, jos asema on tyhjä?

Jos asema on tyhjä, käyttäjä voi etsiä lähimmän aseman, jossa pyöriä on saatavilla. Lähimmän aseman löytää Fölin reittioppaasta.

 

5.5 Miten toimin, jos pyörää palauttaessa asema on täynnä?

Pyörä on mahdollista palauttaa täydelle asemalle. Tällöin pyörä palautetaan muuten normaalisti, mutta se tulee kiinnittää vaijerilukolla asemassa jo kiinni olevaan pyörään.

 

5.6 Miten toimin, jos olen unohtanut salasanani?

Salasanan voi palauttaa Fölin verkkosivujen kautta. Huomioithan, että käyttäjätunnuksessa isoilla ja pienillä kirjaimilla on eroa.

 

5.7 Miten voin poistaa Föli-fillarit-käyttäjätunnukseni kokonaan?

Jos haluat poistaa Föli-fillarit-tunnuksesi ja tietosi järjestelmästä, lähetä poistopyyntö osoitteeseen joukkoliikenne@turku.fi. Lähetä pyyntö käyttäjätunnuksenasi olevasta sähköpostiosoitteesta ja lisää mukaan puhelinnumerosi. Myös Fölin palvelupisteissä sekä kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelussa voit käydä täyttämässä Föli-fillarit kaupunkipyörän käyttäjäprofiilin poistopyyntö -lomakkeen. Lomakkeen palauttamisen yhteydessä todennamme henkilöllisyytesi.

Huomaathan, että jos olet kirjautunut Fölin nettilataukseen samalla käyttäjätunnuksella, myös nettilataustunnuksesi poistuu.

 

5.8 Miten toimin, jos joudun onnettomuuteen Föli-fillarilla?

Jos kyseessä on hätätilanne ja poliisia tai ambulanssia tarvitaan kiireellisesti paikalle, soita yleiseen hätänumeroon 112. Ilmoita tämän jälkeen tapahtuneesta asiakaspalveluun.

Jos pyörä jää onnettomuuden vuoksi palauttamatta, ilmoita tästä asiakaspalveluun, jonka kautta vuokraus voidaan päättää.

 

5.9 Miten toimin, jos pyörä varastetaan minulta?

Tapahtuneesta tulee ilmoittaa heti Fölin asiakaspalveluun ja poliisille.

Lounais-Suomen poliisilaitos
Eerikinkatu 40-42,
PL 51, 20101 Turku
p. 0295 440 501 (vaihde)

Sähköisen rikosilmoituksen voi tehdä poliisin verkkosivuilla.

 

 

6 Lisätietoa

 

6.1 Mitä etuja joukkoliikenteen käyttäjä saa pyörien käytölle?

Useimpiin Fölin kausikortteihin kuuluu etuna maksuton käyttöoikeus kaupunkipyöriin. Maksuttoman käyttöoikeuden antavia kausikorttituotteita ovat: kausikortti 30 pv, kausikortti 90 pv, kausikortti 180 pv, vuosivapaakortti, toisen asteen koululaisten ns. kela-kortti, suoraveloituskortti, kestokortti ja haltijakohtainen kausikortti.

Kaupunkipyörien maksuttoman käyttöoikeuden saamiseksi käyttäjän tulee rekisteröityä kaupunkipyöräjärjestelmään ja liittää maksukortti käyttäjäprofiiliin. Lisäksi käyttäjän tietoihin tulee syöttää Föli-kortin numero, jolloin käyttäjälle tulee näkyviin käyttöoikeus pyöriin.

 

Kausikortin haltijat voivat ottaa pyörän käyttöönsä ainoastaan Föli-kortin kautta, muille käyttäjille käyttöönotto onnistuu myös puhelinnumeron ja PIN-koodin yhdistelmällä.

 

Seutulipun rinnakkaiskortti ei anna maksutonta käyttöoikeutta Föli-fillareihin, koska asiasta ei ole sovittu seutulippukuntien kanssa. Kuntien maksamilla koululaiskorteilla eikä Tupla-korteilla saa Föli-fillareiden maksutonta käyttöoikeutta.

 

6.2 Saanko ajaa pyörällä missä haluan?

Föli-fillarilla ajoa koskevat samat säädökset kuin tavallisillakin polkupyörillä ajettaessa. Käyttöehtojen mukainen käyttöalue on Turku. Käyttäjän on hyvä huomioida kaupunkipyöräasemien sijainti palautusta silmällä pitäen.

 

6.3 Miten löydän kaupunkipyöräaseman?

Kaupunkipyörien asemakartta löytyy Fölin reittioppaasta. Katukuvassa kaupunkipyöräaseman tunnistaa Föli-fillarien logolla varustetusta pylväästä.

 

6.4 Onko minun mahdollista nähdä käyttöhistoriani omassa profiilissani?

Ominaisuutta kehitetään. Jatkossa oman käyttöhistorian voi nähdä oman profiilin kautta.

 

6.5 Mitä turvallisuuslaitteita pyörässä on?

Pyörässä on jalka- ja käsijarru, ajettaessa automaattisesti päällä oleva etu- ja takavalo, soittokello ja talveksi pyöriin vaihdettavat nastarenkaat.

 

6.6 Onko pyörä säädettävissä erikokoisille käyttäjille?

Pyörän satula on säädettävissä eri korkeuksille. Suosituspituus on yli 140 cm.

 

6.7 Tarvitseeko minun käyttää kypärää?

Tieliikennelaki (267/1981) 90§ Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.

 

6.8 Voinko kiinnittää pyörään kuljetusvaunun tai lastenistuimen?

Kaupunkipyörään ei saa kiinnittää mitään siihen kuulumatonta. Rekisteröityessään kaupunkipyöräjärjestelmän käyttäjäksi käyttäjä sitoutuu noudattamaan kaupunkipyörien käyttöönottoon liittyviä ehtoja ja rajoituksia.

 

6.9 Miten kaupunkipyöräjärjestelmän toimivuudesta huolehditaan?

Kaupunkipyöräjärjestelmän operaattori vastaa pyörien huollosta ja tasapainotuksesta. Tasapainotus tarkoittaa, että operaattori seuraa kaupunkipyöräasemien täyttöasteita ja pyrkii tasaamaan pyöriä täysiltä asemilta tyhjemmille. Tasapainotuksella pyritään siihen, ettei yksikään asema olisi täysin tyhjä tai täynnä.

 

6.10 Mistä löydän kaupunkipyörien käyttöehdot?

Kaupunkipyörien käyttöehdot löydät täältä: PDF iconFöli-fillareiden käyttöehdot.pdf

 

6.11 Minne voin jättää toiveen uudesta asemapaikasta?

Asemapaikkatoiveet voi lähettää Turun kaupungin palautepalvelun kautta.

 

6.12. Voinko hankkia yritykselleni oman kaupunkipyöräaseman?

Oman kaupunkipyöräaseman hankkiminen on mahdollista. Lisätietoja voi tiedustella osoitteesta folifillarit@turku.fi.

 

6.13 Ketkä ovat vastuutahot ja rahoittajat kaupunkipyöräjärjestelmän takana?

Järjestelmän tilaajana on Turun kaupunki ja se on osa kestävän liikenteen CIVITAS ECCENTRIC -hanketta. Järjestelmän toimittaja on Nextbike Polska S.A. ja operoinnista vastaa toimittajan alihankkija. Rahoitus muodostuu CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen kautta tulevasta EU-tuesta, käyttäjätuloista, mainostuloista ja kaupungin subventiosta.    

 

 6.14 Pyörän tekniset tiedot

 

 

1. Runko – matala, valmistettu vahvasta, kevyestä ja ruosteenkestävästä materiaalista
2. Etupyörännapa – napadynamo
3. Takapyörännapa – 3-vaihteinen, jarrunavalla
4. Haarukka – jäykkä, terästä, 1 1/8 tuumaa
5. Kaupunkipyörän ohjaustanko – mahdollistaa ajamisen pystyasennossa
6. Ohjaustuki – 1 1/8 tuumaa, terästä
7. Renkaat – koko 26 tuumaa, mustat, heijastinnauhalla, pistonkestävät
8. Vaihteisto – ketjuvetoinen voimansiirto
9. Kampisarja – metallia
10. Ketjusuoja – muovia, estää vaatteiden joutumisen pyörän osien väliin
11. Kello – kierrettävä
12. Lokasuojat – edessä ja takana
13. Valot – punainen LED-takavalo ja valkoinen LED-etuvalo, joissa sisäänrakennettu heijastinelementti
14. Etujarru – lukitus
15. Takajarru – integroitu takapyörännapaan
16. Satula – vaahtomuovinen päällys, jonka alla miellyttävä pehmuste, korkeutta helppo säätää pikalukolla
17. Jalkatuki – metallia
18. Pyöräkori – valmistettu lujasta ja säänkestävästä materiaalista, soveltuu pienten kuormien kuljetukseen (15 l tai 5 kg)
19. Pyöränlukko – toimii kuten sähköpyörän älylukko. Sen avulla pyörä voidaan kiinnittää pyöräasemaan tai muuhun kohteeseen aseman ulkopuolella
20. Tunniste pyörän rungossa, mikä osoittaa pyörän kuuluvan Föli-järjestelmään
21. Tietotarra takapyörässä, mistä käy ilmi pyörän numero
22. Takapyörän suojus, joka estää vaatteiden joutumisen pyörän osien väliin, muovia, läpinäkymätön. Peittää takapyörän, mainostilaa
23. GPS-moduuli – toimii dynamolla, mahdollistaa tiedonkeruun Föli-asiakkaiden reiteistä ja auttaa esimerkiksi kadonneen pyörän etsimisessä. Kiinnitetty niin, että ulkopuoliset henkilöt eivät voi sitä irrottaa
24. Kortinlukija - Kortinlukija on etälukeva
25. Älykäs sähkölukko

 

6.15 Mistä voin tiedustella löytötavaroita?

Löytötavaroita voi tiedustella Suomen löytötavarapalvelusta:
Suomen löytötavarapalvelu
Kauppakeskus Länsi 1, Viilarinkatu 5, 20320 Turku
Puh. 0600 03391 (1,98 €/min + mpm/pvm)
Avoinna arkisin 9–17, lauantaisin 10–14

 

6.16 Voinko mainostaa yritystäni kaupunkipyörien yhteydessä?

Mainonta on jaettu kahteen osaan: ulkomainontaan ja digitaaliseen mainontaan.


Mainosmyynti – pyörät ja pyöräasemien mainospaikat
Clear Channel Suomi Oy.
Lassi Tolonen, Tuote- ja kehitysjohtaja
p. 040 523 0041, lassi.tolonen@clearchannel.fi
 
Digitaalinen lähiympäristö ja digitaalinen mainonta
Ulkomainosyhtiö Laulava Ovipumppu Oy
Timo Kummala, Toimitusjohtaja
p. 0400 514 356, timo.kummala@laulavaovipumppu.fi