1. Usein kysytyt kysymykset

1.1 Mitä Föli-fillarit ovat? SYNOPSIS

Föli-fillarit ovat yhteiskäyttöpyöriä, joita jokainen Turussa liikkuva voi käyttää rekisteröidyttyään kaupunkipyöräjärjestelmään. Rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä voi valita käyttöoikeuden pituudeksi joko yhden vuorokauden, seitsemän vuorokautta tai koko kauden. Kussakin vaihtoehdossa pyörää voi käyttää 30 minuuttia ilman lisämaksua. Lisämaksu yhtä matkaa kohden on pyöräkohtainen, eli aina kun käyttäjä ottaa asemalta pyörän, ensimmäiset 30 minuuttia ovat ilmaisia. 30 minuutin ylityksen jälkeen käyttäjää veloitetaan alkavilta lisätunneilta alla olevan kuvan mukaisesti. 

 

Pyöriä järjestelmässä on 300 ja pyöräasemia 34. Pyörän voi ottaa ja sen voi jättää mille tahansa asemalle.

 

1.2 Kaupunkipyöräjärjestelmä

1.2.1 Mikä on kaupunkipyöräjärjestelmä?

Kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Käyttäjä voi ottaa ja jättää pyörän mille tahansa asemalle. Käyttökerran aikana on mahdollista lukita pyörä väliaikaisesti aseman ulkopuolelle esimerkiksi kaupassa asioinnin ajaksi.

 

Kaupunkipyörät soveltuvat monenlaiseen matkaan, mutta ne ovat tarkoitettu erityisesti lyhytaikaiseen käyttöön. Kaupunkipyörien tarkoitus on tarjota uusi nopea vaihtoehto keskusta-alueella liikkumiseen. Pyörät ovat käytössä ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä ja niihin vaihdetaan talveksi nastarenkaat.

 

1.2.2 Paljonko kaupunkipyöriä ja pyöräasemia on?

Aloitusvaiheessa 1.5.2018 pyöriä on 300 ja pyöräasemia 34 ja siirrettäviä POP-UP asemia on 3 kappaletta. Kaupunkipyörät ovat ympärivuotisessa käytössä. Asemaverkoston laajentuminen riippuu järjestelmän käyttäjämäärästä.

kartta


Turun kaupunkipyörien asemapaikat

1 Satama
2 Turun linna
3 Forum Marinum
4 Varvintori
5 Föri
6 Vaakahuone
7 Puistokatu
8 Ursininkatu
9 Eerikinkatu
10 Humalistonkatu
11 Päärautatieasema
12 Kävelykatu
13 Kristiinankatu
14 Kaupungintalo
15 Vähätori
16 Brahenkatu
17 Puutori
18 Linja-autoasema
19 Tuomiokirkko
20 Piispankatu
21 Ikituuri
22 Assistentinpolku
23 Hämeenkatu
24 T-sairaala
25 Kurjenkaivonkenttä
26 Kupittaan asema
27 Datacity
28 Kupittaanpuisto
29 Kirjastosilta
30 Kaupunginteatteri
31 Kupittaankatu
32 Kunnallissairaala
33 Martti
34 Vesibussi
35 Skanssi

1.2.3 Onko kaupunkipyöräjärjestelmässä sähköpyöriä?

Tällä hetkellä kaupunkipyöräjärjestelmässä ei ole sähköpyöriä.

 

1.2.4 Ketkä ovat vastuutahot ja rahoittajat kaupunkipyöräjärjestelmän takana?

Järjestelmän tilaajana on Turun kaupunki ja se on osa kestävän liikenteen CIVITAS ECCENTRIC -hanketta. Järjestelmän toimittaja on Nextbike Polska S.A. ja operoinnista vastaa toimittajan alihankkija. Rahoitus muodostuu CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen kautta tulevasta EU-tuesta, käyttäjätuloista, mainostuloista ja kaupungin subventiosta.    

 

1.2.5 Miten kaupunkipyöräjärjestelmän toimivuudesta huolehditaan?

Kaupunkipyöräjärjestelmän operaattori vastaa pyörien huollosta ja tasapainotuksesta. Osana sopimusta operaattori on sitoutunut pitämään pyörät hyvässä kunnossa. Tasapainotus tarkoittaa, että operaattori seuraa reaaliaikaisesti kaupunkipyöräasemien täyttöasteita ja pyrkii tasaamaan pyöriä täysiltä asemilta tyhjemmille.

 

1.3 Rekisteröityminen ja maksaminen

1.3.1 Kuka voi rekisteröityä kaupunkipyörän käyttäjäksi?

Kuka tahansa voi rekisteröityä käyttäjäksi eikä rekisteröitymisellä ole ikärajaa. Rekisteröitymiseen vaaditaan kuitenkin sähköpostiosoite, puhelinnumero ja maksukortti. Rekisteröitymisen yhteydessä pyydetään myös osoitetiedot sekä määritetään henkilökohtainen kuusinumeroinen PIN-koodi.

 

1.3.2 Missä voi rekisteröityä?

Rekisteröitymisen voi tehdä Fölin verkkosivuilla.

 

1.3.3 Miten rekisteröityminen tapahtuu?

Fölin sivuille syötetään käyttäjän henkilötiedot, puhelinnumero, sähköposti ja rekisteröitymiseen käytettävän maksukortin tiedot. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä määrittää henkilökohtaisen kuusinumeroisen PIN-koodin.

 

1.3.4 Mitä maksukortteja voi käyttää?

Kaikki maksukortit ovat käytössä. Pankkikohtaisia rajoitteita voi ilmetä. Föli-kortti ei käy maksukortiksi.

 

1.3.5 Voiko maksamiseen käytettävän maksukortin vaihtaa?

Kyllä, maksukortin voi vaihtaa syöttämällä uuden kortin tiedot Fölin verkkosivuilla.

 

1.3.6 Voiko kauden tai ylimenevät tunnit maksaa matkakortilla olevalla saldolla?

Ei voi. Kaikki veloitukset menevät maksukortilta.

 

1.3.7 Miten järjestelmä tunnistaa maksukortin?

Maksukortin tunnistus perustuu korttimaksamisen palveluja tarjoavan Nets Oy:n käyttämään teknologiaan.

 

1.3.8 Voiko yhtä käyttäjää kohden käyttää kahta tai useampaa puhelinnumeroa?

Ei voi. Puhelinnumero on käyttäjän henkilökohtainen pyöräilijätunnus, joten jokaisella käyttäjällä on oltava oma puhelinnumero syötettynä järjestelmään.

 

1.3.9 Voiko Föli-fillareita käyttää prepaid-liittymällä tai ulkomaalaisella puhelinnumerolla?

Kyllä voi, kummallakin.

 

1.3.10 Voiko yhden maksukortin liittää useammalle käyttäjälle?

Kyllä. Yhden maksukortin voi liittää usealle eri käyttäjälle. Kaikilla samalle maksukortille liitetyillä käyttäjillä on yhteinen PIN-koodi ja kaikki käyttö tapahtuu maksukortinhaltijan vastuulla.

 

1.3.11 Onko mahdollista nähdä oma käyttöhistoria?

Valitettavasti oma käyttöhistoriaa ei ole vielä nähtävissä, mutta tällainen ominaisuus on tulossa.

 

1.3.12 Voinko ostaa Föli-fillareiden vuosimaksun jonkun muun palveluntarjoajan kuin Fölin kautta?

Palvelu on tulossa.

 

1.3.13 Voiko Föli-fillarien käyttäjäksi rekisteröinyt käyttää myös muiden maiden ja kaupunkien Nextbike-pyöriä jo olemassa olevalla käyttäjäprofiilillaan?

Palvelu on tulossa.

 

1.3.14 PDF iconFöli-fillareiden käyttöehdot.pdf

 

1.3.15 Miten voin kokonaan poistaa Föli-fillarit-käyttäjätunnukseni?

Jos haluat poistaa Föli-fillarit-tunnuksesi ja tietosi järjestelmästä, lähetä poistopyyntö osoitteeseen joukkoliikenne@turku.fi. Lähetä pyyntö käyttäjätunnuksenasi olevasta sähköpostiosoitteesta ja lisää mukaan puhelinnumerosi. Myös Fölin palvelupisteissä sekä kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelussa voit käydä täyttämässä Föli-fillari kaupunkipyörän käyttäjäprofiilin poistopyyntö –lomakkeen. Lomakkeen palauttamisen yhteydessä todennamme henkilöllisyytesi. Huomaathan, että jos olet kirjautunut Fölin nettilataukseen samalla käyttäjätunnuksella, myös nettilataustunnuksesi poistuu.

 

1.4 Hinnoittelu

1.4.1 Mistä eri osista hinnoittelu muodostuu ja paljonko käyttö maksaa?

Kaupunkipyöräilyn hinta koostuu käyttömaksusta, johon sisältyy kerralla puolen tunnin käyttöaika, sekä mahdollisesta lisäaikamaksusta. Käyttöoikeuden kestoksi voi valita päivän 5 €, viikon 10 € tai vuosimaksun 40 € (ajalle 1.5.2018 - 30.4.2019).

Kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon sisältyy jokaisella pyörän käyttökerralla maksuton 30 minuutin käyttöaika. Käyttökertojen määrä kussakin tuotteessa on rajaton. Kun 30 minuutin käyttöaika ylittyy, käyttäjää veloitetaan alkavilta lisätunneilta alla olevan kuvan mukaisesti. Enimmäiskäyttöaika yhdellä käyttökerralla on viisi tuntia.

hinnat

 

 

1.4.2 Paljonko enimmäiskäyttöajan ylityksestä sakotetaan?

Pyörän käytön ylittäessä viisi yhtäjaksoista käyttötuntia (0,5h + 4,5h), viivästysmaksu on 80 euroa ja se veloitetaan käyttäjän maksukortilta. Esimerkiksi jos otat pyörän käyttöön klo 12:00, maksimi käyttöaika ylittyy klo 17:00.

lisäajan hinnoittelu

 

1.4.3 Entä jos pyörä jää kokonaan palauttamatta?

Jos pyörää ei palauteta vuorokauden kuluessa, pyörä katsotaan kadonneeksi ja käyttäjän maksukortilta veloitetaan järjestelmän toimittajan (Nextbike Polska S.A.) määrittämä sakkomaksu.

 

1.4.4 Mitä etuja joukkoliikenteen käyttäjä saa pyörien käytölle?

Föli-fillarin maksuton käyttöoikeus sisältyy seuraaviin normaalihintaisiin kausikorttituotteisiin: kausikortti 30 pv, kausikortti 90 pv, kausikortti 180 pv, vuosivapaakortti, toisen asteen koululaisten ns. kela-kortti, suoraveloituskortti, kestokortti ja haltijakohtainen kausikortti. Föli-fillareita kokeillaan osana kausikorttia ja käyttöoikeus on voimassa ajalla 1.5.–30.8.2018. Normaalisti pyörän saa käyttöönsä sekä Föli-kortilla että puhelinnumerolla ja PIN-koodilla, mutta kausikortin haltijoilla tunnistautumiseen käy ainoastaan Föli-kortti.

Seutulipun rinnakkaiskortilla ei voi käyttää Föli-fillareita kokeilun aikana touko-elokuussa, koska asiasta ei ole sovittu seutulippukuntien kanssa. Kuntien maksamilla koululaiskorteilla ei voi käyttää Föli-fillareita. Tupla-kortteihin ei sisälly fillareiden käyttömahdollisuutta.

 

1.5 Käyttäjän varat käyttäjäprofiilissa

1.5.1 Onko mahdollista nähdä omasta käytöstä kertyneet kustannukset?

Kyllä, Fölin verkkosivuilta omasta profiilista.

 

1.5.2 Saako suoritetuista maksuista kuitin?

Suoritetut maksut tulevat näkymään käyttäjän omassa profiilissa Fölin verkkosivuilla.

 

1.5.3 Miten tulee toimia jos huomaa virheellisen laskutuksen?

Tällaisessa tilanteessa tulee ottaa yhteys Fölin asiakaspalveluun.

 

1.6 Käyttöönotto ja ajaminen

1.6.1 Kuinka pyörä otetaan käyttöön asemalta kun olen rekisteröitynyt Föliin ja ostanut palvelun?

Pyörän käyttöönottoon tarvitset Fölin matkakortin tai puhelinnumeron, joka on liitetty käyttäjäprofiiliin rekisteröinnin yhteydessä.

Voit ottaa pyörän käyttöön

1) painamalla OK ja asettamalla Föli-kortin takarenkaan päällä sijaitsevan kortinlukijan päälle. Jätä kortti kortinlukijaan, kunnes kuulet lyhyen äänimerkin ja lukitusvaijeri on valmis irrotettavaksi.

Tai

2) näppäilemällä puhelinnumeron takarenkaan päällä olevaan numeronäppäimistöön ja painamalla OK, minkä jälkeen syötä rekisteröitymisen yhteydessä määritetty henkilökohtainen kuusinumeroinen PIN-koodi ja paina vielä OK. Tämän jälkeen pyörästä kuuluu lyhyt äänimerkki ja lukitusvaijeri on valmis irrotettavaksi.

Tarkista pyörän kunto, säädä satula oikealle korkeudelle, aseta vaijerilukko pyörän tangossa olevaan pidikkeeseen ja nauti pyöräilystä.

Myöhemmin on mahdollisuus ottaa pyörä käyttöön myös mobiilisovelluksella ja tästä tulee ohjeistus ominaisuuden saapuessa.

käyttöönotto kortilla

käyttöönotto ilman korttia

 

1.6.2 Miten pyörä palautetaan asemalle matkan päätyttyä?

Käytön päätyttyä käyttäjä palauttaa pyörän jollekin kaupunkipyöräasemista. Käyttäjä kuittaa päättävänsä matkan painamalla numeronäppäimistön OK-painiketta. Tämän jälkeen pyörä on valmis lukittavaksi telineeseen. Käyttäjä vetää lukitusvaijerin etuhaarukan läpi vaijerille osoitettuun paikkaan. Pyörä lukittuu ja antaa merkkiäänen onnistuneesta palautuksesta.

pyörän palautus

1.6.3 Saako pyörällä ajaa missä haluaa?

Föli-fillarilla ajoa koskevat samat säädökset kuin tavallisillakin polkupyörillä ajettaessa. Käyttäjän on hyvä huomioida kaupunkipyöräasemien sijainti palautusta silmällä pitäen.

 

1.6.4 Miten kaupunkipyöräasemat voi löytää?

Kaupunkipyörien asemakartta löytyy Fölin verkkosivuilta.

Katukuvassa kaupunkipyöräaseman tunnistaa Föli-fillarien logolla varustetusta pylväästä.

kartta

 

1.6.5 Voiko pyörän pysäköidä väliaikaisesti esim. kauppareissun ajaksi?

Lukitusvaijeria on mahdollista käyttää myös lyhytaikaiseen pysäköintiin asemien ulkopuolella. Käyttäjän tulee paina näppäimistöstä  P. Tämän jälkeen pyörä tulee kiinnittää vaijerilla johonkin ulkopuoliseen kohteeseen niin, ettei pyörää saa kannettua mukanaan. Vaijeri kiinnitetään etuhaarukasta, aivan kuten pyöräasemallakin.

Pyörän saa takaisin käyttöön painamalla OK ja asettamalla Föli-kortin pyörän takana sijaitsevaa kortinlukijaan tai syöttämällä PIN-koodin numeronäppäimillä ja painamalla OK.

Huomaa, että käyttöaika kuluu myös silloin, kun pyörä on väliaikaisesti pysäköitynä.

 

1.6.6 Voiko toinen käyttäjä ottaa P-tilassa olevan pyörän käyttöönsä?

Ei voi. P-tila on vain lyhytaikaista pysäköintiä varten ja sen käyttöä voi jatkaa ainoastaan pyörän pysäköinyt käyttäjä.

 

1.6.7 Miten toimia, jos pyöräasema onkin tyhjä?

Mikäli asema on tyhjä, käyttäjä voi etsiä lähimmän aseman, jossa pyöriä on saatavilla.

 

1.6.8 Miten toimia jos pyörää palauttaessa asema onkin täynnä?

Pyörä on mahdollista palauttaa täydelle asemalle. Tällöin pyörä palautetaan muuten normaalisti, mutta se tulee kiinnittää vaijerilukolla asemassa jo kiinni olevaan pyörään.

 

1.6.9 Miten toimia, jos asemalta valittu pyörä onkin rikki?

Käyttäjä palauttaa pyörän telineeseen ja ilmoittaa viasta vikailmoituslomakkeen kautta, vika.foli.fi. Vikailmoituksen tehtyään käyttäjän kääntää satula 180 astetta ympäri, jotta muut käyttäjät tietävät pyörän olevan viallinen.

 

1.6.10 Mitä turvallisuuslaitteita pyörässä on?

Pyörässä on sekä jalka- että käsijarru, ajettaessa automaattisesti päällä oleva etuvalo, soittokello ja talveksi pyöriin vaihdettavat nastarenkaat.

 

1.6.11 Onko pyörä säädettävissä erikokoisille käyttäjille?

Pyörän satula on säädettävissä eri korkeuksille. Suosituspituus on yli 140 cm.

 

1.6.12 Voiko yksi käyttäjä ottaa kerralla käyttöön useamman pyörän (esimerkiksi eri perheenjäsenille)?

Ei voi. Yksi käyttäjä voi käyttää kerrallaan yhtä pyörää. Samalle maksukortille voi liittää useamman käyttäjän, mutta jokaiselle käyttäjälle tulee hankkia käyttöoikeus erikseen.

 

1.6.13 Tarvitseeko minun käyttää kypärää?

Tieliikennelaki (267/1981) 90§ Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.

 

1.6.14 Voiko pyörään kiinnittää kuljetusvaunun tai lastenistuimen?

Kaupunkipyörään ei saa kiinnittää mitään siihen kuulumatonta. Rekisteröityessään kaupunkipyöräjärjestelmän käyttäjäksi käyttäjä sitoutuu noudattamaan kaupunkipyörien käyttöönottoon liittyviä ehtoja ja rajoituksia. 

 

1.6.15 Voiko asiakas tarkistaa jostain onko hänellä parhaillaan pyörä käytössään?

Toistaiseksi mahdollisuutta tähän ei olla toteuttamassa, mutta se on mahdollinen jatkokehityskohde.

 

1.6.16 Onko mahdollista nähdä missä asiakkaan käytössä oleva pyörä sijaitsee?

Toistaiseksi mahdollisuutta tähän ei olla toteuttamassa, mutta se on mahdollinen jatkokehityskohde.

 

1.6.17 Onko käyttäjän mahdollista nähdä omaa käyttöhistoriaansa omassa profiilissaan?

Kyllä, käyttäjän tunnistaminen ja pyörien GPS-paikannin mahdollistavat käyttöhistorian tarkastelun. Ominaisuus tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa tietoturvallisuusnäkökulmat huomioiden. 

 

1.6.18 Pyörän tekniset tiedot

1. Runko – matala unisex-pyörä, valmistettu vahvasta, kevyestä ja ruosteenkestävästä materiaalista

2. Etupyörännapa – napadynamo

3. Takapyörännapa – 3-vaihteinen, jarrunavalla

4. Haarukka – jäykkä (ei joustohaarukkaa), terästä, 1 1/8 tuumaa

5. Kaupunkipyörän ohjaustanko – mahdollistaa ajamisen pystyasennossa. Ohjaustankoa ei voi irrottaa rungosta.

6. Ohjaustuki – 1 1/8 tuumaa, terästä

7. Renkaat – koko vähintään 26 tuumaa ja paksuus yli 1,75 tuumaa, mustat, heijastinnauhalla, vastustavat puhkeamista

8. Vaihteisto – ketjuvetoinen voimansiirto

9. Kampisarja – metallia (ei muovia)

10. Ketjusuoja – muovia (polykarbonaattia), estää vaatteiden joutumisen pyörän osien väliin

11. Kello – kierrettävä

12. Lokasuojat – edessä ja takana, kestävät

13. Valot – punainen LED-takavalo ja valkoinen LED-etuvalo, joissa sisäänrakennettu heijastinelementti

14. Etujarru – lukitus

15. Takajarru – integroitu takapyörännapaan (jarrunapa)

16. Satula – vaahtomuovinen päällys, jonka alla miellyttävä pehmuste, korkeutta helppo säätää pikalukolla

17. Jalkatuki – metallia

18. Pyöräkori – valmistettu lujasta ja säänkestävästä materiaalista, soveltuu pienten kuormien kuljetukseen (15 l tai 5 kg)

19. Pyöränlukko – toimii kuten sähköpyörän älylukko. Sen avulla pyörä voidaan kiinnittää pyöräasemaan tai muuhun kohteeseen aseman ulkopuolella (kiinni pyörässä).

20. Tunnuskuva tai -tarra pyörän rungossa, joka osoittaa pyörän kuuluvan Föli-järjestelmään.

21. Tietotarra määrätyllä alueella takapyörässä, josta käy ilmi pyörän numero sekä tuen, asiakaspalvelun tai yhteyskeskuksen yhteystiedot.

22. Takapyörän suojus, joka estää vaatteiden joutumisen pyörän osien väliin, muovia, läpinäkymätön. Peittää takapyörän, käytetään graafiseen mainostamiseen.

23. GPS-moduuli – toimii dynamolla, mahdollistaa tiedonkeruun Föli-asiakkaiden reiteistä ja auttaa esimerkiksi kadonneen pyörän etsimisessä. Kiinnitetty niin, että ulkopuoliset henkilöt eivät voi sitä irrottaa.

24. Kortinlukija - pyörässä on MIFARE DESFire -teknologiaan perustuva kortinlukija. Kortinlukija on etälukeva.

25. Älykäs sähkölukko - voidaan avata Turun seudun joukkoliikenteen matkakortilla.

 

1.7 Muut tilanteet

1.7.1 Mihin voi ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa?

Polkupyörässä ilmenevä vika raportoidaan vikailmoituslomakkeen vika.foli.fi kautta. Mikäli tarvitset opastusta kaupunkipyörän käyttöönotossa ottaa yhteyttä Fölin asiakaspalveluun.

 

1.7.2 Mitä tapahtuu ja miten toimin, jos pyörä varastetaan minulta?

Tapahtuneesta tulee ilmoittaa heti asiakaspalveluun ja poliisille.

Lounais-Suomen poliisilaitos
Eerikinkatu 40-42,
PL 51, 20101 Turku
p. 0295 440 501 (vaihde)

Sähköinen rikosilmoitus: http://poliisi.fi/rikokset/sahkoinen_rikosilmoitus

 

1.7.3 Miten toimia jos joudun onnettomuuteen Föli-fillarilla?

Jos kyseessä on hätätilanne ja poliisia tai ambulanssia tarvitaan kiireellisesti paikalle, soita yleiseen hätänumeroon 112. Ilmoita tämän jälkeen tapahtuneesta asiakaspalveluun.

 

1.7.4 Mistä voin tiedustella löytötavaroita?

Löytötavaroita voi tiedustella Suomen löytötavarapalvelusta:

Suomen löytötavarapalvelu

Kauppakeskus Länsi 1, Viilarinkatu 5, 20320 Turku

Puh. 0600 03391 (1,98 €/min + mpm/pvm)

Avoinna arkisin 9–17, lauantaisin 10–14

 

1.7.5 Mitä voin tehdä, jos haluan mainostaa yritystäni kaupunkipyörissä?

Mainonta on jaettu kahteen osaan: ulkomainontaan ja digitaaliseen mainontaan.

Mainosmyynti – pyörät ja pyöräasemien mainospaikat

Clear Channel Suomi Oy.

Lassi Tolonen, Tuote- ja kehitysjohtaja

p. 040 523 0041, lassi.tolonen@clearchannel.fi

 

Digitaalinen lähiympäristö ja digitaalinen mainonta

Ulkomainosyhtiö Laulava Ovipumppu Oy

Timo Kummala, Toimitusjohtaja

p. 0400 514 356, timo.kummala@laulavaovipumppu.fi