Mobiilisovellus

Mobiilisovellus

Ei kolikoita? Ei haittaa! Osta Föli-lippu mobiilisti. Näytä lippu bussissa samalle lukijalaitteelle, jolle matkaliputkin näytetään – mutta laitteen alapuolelle.

Lataa sovellus omaan puhelimeesi!

Sovelluksen voi ladata Apple- ja Android-puhelimiin puhelimen sovelluskaupassa (Apple / Google Play). 

Lippuvalikoima

Sovelluksella voi ostaa koko Fölin alueella voimassa olevia kertalippuja ja matkailijalippuja. Mobiililipun voimassaolo alkaa ostohetkestä.
Sovelluksen kautta voi ladata olemassa olevaa, fyysistä matkakorttia. Ostettavissa on myös pelkästään puhelimessa oleva, aikuisten mobiilikausilippu.
Sovelluksessa myydään ajoittain myös yhdistelmälippuja, jolloin lippu sisältää sisäänpääsyn tapahtumaan sekä bussilipun. 

Maksutavat

Mobiilisovelluksesta ostettavan lipun voi maksaa pankki- tai luottokortilla (Visa ja Mastercard), puhelinoperaattorin puhelinlaskulla, MobilePaylla, Mastercardin Masterpassilla tai Apple Paylla.
Kertalipun voi maksaa mobiilimaksulla. Mobiilimaksua käyttävän matkustajan ei tarvitse rekisteröityä palveluun.

Toimi näin bussissa

Osta lippu ennen bussiin nousemista. Bussissa puhelin näytetään lukijalaitteen alapuolelle noin 10 senttimetrin päähän lukijalaitteesta, jolloin laite lukee ja tarkastaa lipun QR-koodin. Aurinkoisella säällä puhelimen näyttöä kannattaa suojata häikäisevältä auringonvalolta esimerkiksi käden avulla.
Matkustajan on pidettävä huoli siitä, että puhelimessa on virtaa koko matkan ajan. Sovelluksen käyttö vaatii toimivan nettiyhteyden.

Hyvä tietää

Matkakortin lataaminen mobiilisovelluksella
Föli-mobiilisovelluksella voi ladata myös arvo- ja kausikorttia. Arvokortille ladattava summa on voi olla 10, 20 tai 30 euroa. Kausikorteista voi toistaiseksi ladata rajattujen asiakasryhmien 30, 90 ja 180 päivän kortteja. Kausikortille voi ladata myös lisäpäiviä, jotka ovat aikuisilla 10 päivää sekä nuorilla ja opiskelijoilla 8 päivää.

Jotta puhelimen kautta tehty lataus yhdistyisi oikeaan matkakorttiin, on asiakkaan itse tallennettava sovellukseen oman matkakorttinsa numero. Yksilöllinen numero on painettu matkakortin kääntöpuolelle kortin yläosaan. Numerosarjassa on 18 numeroa, ja koko sarjan kirjoittamisessa kannattaa olla huolellinen. Jos numeron kirjoittaa väärin ja ohjelma kuitenkin tunnistaa numeron oikeanlaiseksi, sovellus lataa jonkun toisen omistamaa korttia.

Mobiilikausilippu
Fölin mobiilisovelluksessa on nyt kokeilussa 30 päivän mobiilikausilippu. Vain mobiilisti toimivan kausilipun voi ostaa sovelluksen kohdasta Mobiilikausilippu. Tarjolla on aikuisten kausilippu. Lipulla voi matkustaa kausikortin tavoin Fölin liikenteessä, kuitenkin enintään 15 matkaa päivässä ja 5 matkaa tunnissa. Kausilippua käytettäessä on sovelluksen oltava jatkuvasti verkkoyhteydessä toimiakseen sekä asiakkaan on varmistettava, että puhelimessa on riittävästi virtaa koko matkan ajan. Ilman verkkoyhteyttä lipulla ei pääse matkustamaan. Kausilipun viivakoodi leimataan jokaisen nousun yhteydessä lukijalaitteen alalaidassa olevalle lukijalle. Ilman validoitua leimausta lipulla ei voi matkustaa. Lipun voimassaolo alkaa heti ostosta, eikä ensimmäisestä käytöstä kuten matkakortilla matkustettaessa.
Mikäli kokeilun aikana ilmenee ongelmia, esimerkiksi sovellus ei toimi, pyydetään asiakkaita olemaan yhteydessä äkillisissä ongelmatilanteissa suoraan mobiilisovelluksen toimittajaan osoitteeseen tuki(a)payiq.net ja muissa palauteasioissa Fölin palautepalveluun. Palautetta voi antaa myös sähköpostitse lähetettävän kyselyn kautta. Mobiilikausilipun ostaneille lähetetään sähköpostitse palautekyselylinkki, jossa kysytään käyttäjien kokemuksia liittyen lipun toimintaan, lukunopeuteen sekä verkkoyhteyksien toimintaan. Mahdollisimman monen käyttäjän toivotaan vastaavan kyselyyn, jotta kausilippua voidaan kehittää edelleen.

Miten toimin, jos lataan vahingossa väärän tuotteen mobiilisovelluksessa?
Mobiilisovelluksessa on mahdollista ladata omaa matkakorttia ja ostaa mobiilikausilippu eli puhelimessa toimiva kausilippu. Jos asiakas lataa vahingossa mobiilikausilipun matkakortin lataamisen sijasta, latauksen palautus matkakortille onnistuu helpoiten ja nopeiten ilmoittamalla tästä suoraan sovelluksen palaute-napin kautta ylläpitäjälle/maksunvälittäjälle. Palautekenttään voi kirjoittaa esimerkiksi: "Latasin vahingossa väärän tuotteen, voitteko siirtää kauden matkakortilleni.". Vaihtoehtoisesti viestin voi lähettää sähköpostitse tuki(a)payiq.net.

Sarjaliput - 10 kertalippua 9 lipun hinnalla
Mobiilisovelluksesta voi ostaa myös 10 kerran sarjalipun. Sarjalippu sisältää kymmenen Fölin kertalippua, jotka ovat voimassa koko Fölin alueella ja sisältävät normaalin kahden tunnin vaihto-oikeuden. Yhdeksän kertalipun hinnalla saa kymmenen kertalippua eli yhden kertalipun saa paketin mukana ilmaiseksi. 

Hinnat:

  • Aikuisen 10 kertalipun lippupaketti 27 euroa
  • Lapsen 10 kertalipun lippupaketti 13,50 euroa

Lippupaketti on voimassa kolme kuukautta. Mobiilikertalippu ei ole voimassa yötaksan aikana, ellei lippua ole aktivoitu ennen klo 23. Mobiilikertalippuja voi käyttää kerralla useamman.

Lipputuotekohtaiset nousurajoitteet

  • 2 h kertalipulla saa matkustaa enintään 6 matkaa (enintään 4 matkaa/tunti)
  • 1 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 2 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 3 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 5 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 7 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 14 vrk lipulla saa matkustaa enintään 15 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)

Sovelluksen on tehnyt iQ Payments Oy. Turun seudun joukkoliikenne Fölin mobiilimaksamisen mahdollistava sovellus palkittiin parhaana mobiilimaksamisen sovelluksena Slush-tapahtumassa syksyllä 2015.

 

 

Suosittele