Mobiilisovellus

Mobiilisovellus

Mobiililippusovelluksen voi ladata Apple ja Android -älypuhelimiin.

Lataa sovellus omalle puhelimellesi!

Kertalipun voi ostaa rekisteröitymättä, maksu mobiilimaksulla. Muiden maksutapojen käyttö edellyttää rekisteröitymistä palveluun.

Mobiililiput

Sovelluksella voi ostaa koko Fölin alueella voimassa olevia kertalippuja ja matkailijalippuja. Sovelluksessa myydään myös yhdistelmälippuja, jolloin lippu sisältää sisäänpääsyn tapahtumaan sekä bussilipun. Kertalipuissa on vaihtoaikaa 2 tuntia. Mobiililipun voimassaolo alkaa tilauksesta. Mobiililippu luetaan bussissa samalla lukijalaitteella, joka lukee myös matkakortit. Matkapuhelin asetetaan näyttöpuoli ylöspäin lukijalaitteen alapuolelle.

Matkustajan on pidettävä huoli siitä, että puhelimessa on virtaa koko matkan ajan. Sovelluksen käyttö vaatii toimivan nettiyhteyden.

Maksutavat

Kerta- ja matkailijaliput voi maksaa jälkilaskuun perustuvalla Svea-maksulla, pankki- ja luottokortilla (Visa ja Mastercard), puhelinoperaattorin puhelinlaskulla, MobilePaylla ja Mastercardin Masterpassilla. 

Kertalipun voi maksaa mobiilimaksulla. Mobiilimaksua käyttävän matkustajan ei tarvitse rekisteröityä palveluun.

Lipputuotekohtaiset nousurajoitteet

  • 2 h kertalipulla saa matkustaa enintään 6 matkaa (enintään 4 matkaa/tunti)
  • 1 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 2 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 3 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 5 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 7 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)
  • 14 vrk lipulla saa matkustaa enintään 10 matkaa/päivä (enintään 5 matkaa/tunti)

 

Matkakortin lataaminen mobiilisovelluksella

Föli-mobiilisovelluksella voi ladata myös arvo- ja kausikorttia.

Arvokortille ladattava summa on voi olla 10, 20 tai 30 euroa. Kausikorteista voi palvelun alkuvaiheessa ladata rajattujen asiakasryhmien 30, 90 ja 180 päivän kortteja. Asiakasryhmiä lisätään vaiheittain palveluun. Kausikortille voi ladata myös lisäpäiviä, jotka ovat aikuisilla 10 päivää sekä nuorilla ja opiskelijoilla 8 päivää.

Jotta puhelimen kautta tehty lataus yhdistyisi oikeaan matkakorttiin, on asiakkaan itse tallennettava sovellukseen oman matkakorttinsa numero. Yksilöllinen numero on painettu matkakortin kääntöpuolelle kortin yläosaan. Numerosarjassa on 18 numeroa, ja koko sarjan kirjoittamisessa kannattaa olla huolellinen. Jos numeron kirjoittaa väärin ja ohjelma kuitenkin tunnistaa numeron oikeanlaiseksi, sovellus lataa jonkun toisen omistamaa korttia.

Matkakorttien lataukset voi maksaa laskulla tai pankkikortilla. Myös pankkikortin luotto-ominaisuutta voi käyttää.

Mobiilikausilippu kokeilukäytössä

Fölin mobiilisovelluksessa on nyt kokeilussa 30 päivän mobiilikausilippu. Vain mobiilisti toimivan kausilipun voi ostaa sovelluksen kohdasta Mobiilikausilippu. Tarjolla on aikuisten kausilippu. Lipulla voi matkustaa kausikortin tavoin Fölin liikenteessä, kuitenkin enintään 15 matkaa päivässä ja 5 matkaa tunnissa. Kausilippua käytettäessä on sovelluksen oltava jatkuvasti verkkoyhteydessä toimiakseen sekä asiakkaan on varmistettava, että puhelimessa on riittävästi virtaa koko matkan ajan. Ilman verkkoyhteyttä lipulla ei pääse matkustamaan. Kausilipun viivakoodi leimataan jokaisen nousun yhteydessä lukijalaitteen alalaidassa olevalle lukijalle. Ilman validoitua leimausta lipulla ei voi matkustaa. Lipun voimassaolo alkaa heti ostosta, eikä ensimmäisestä käytöstä kuten matkakortilla matkustettaessa.

Mikäli kokeilun aikana ilmenee ongelmia, esimerkiksi sovellus ei toimi, pyydetään asiakkaita olemaan yhteydessä äkillisissä ongelmatilanteissa suoraan mobiilisovelluksen toimittajaan osoitteeseen tuki(a)iq-payments.com ja muissa palauteasioissa Fölin palautepalveluun. Palautetta voi antaa myös sähköpostitse lähetettävän kyselyn kautta. Mobiilikausilipun ostaneille lähetetään sähköpostitse palautekyselylinkki, jossa kysytään käyttäjien kokemuksia liittyen lipun toimintaan, lukunopeuteen sekä verkkoyhteyksien toimintaan. Mahdollisimman monen käyttäjän toivotaan vastaavan kyselyyn, jotta kausilippua voidaan kehittää edelleen.

Miten toimin, jos lataan vahingossa väärän tuotteen mobiilisovelluksessa?

Mobiilisovelluksessa on mahdollista ladata omaa matkakorttia ja ostaa mobiilikausilippu eli puhelimessa toimiva kausilippu. Jos asiakas lataa vahingossa mobiilikausilipun matkakortin lataamisen sijasta, latauksen palautus matkakortille onnistuu helpoiten ja nopeiten ilmoittamalla tästä suoraan sovelluksen palaute-napin kautta ylläpitäjälle/maksunvälittäjälle. Palautekenttään voi kirjoittaa esimerkiksi: "Latasin vahingossa väärän tuotteen, voitteko siirtää kauden matkakortilleni.". Vaihtoehtoisesti viestin voi lähettää sähköpostitse tuki(a)iq.payments.com. 

Sarjaliput - 10 kertalippua 9 lipun hinnalla

Mobiilisovelluksesta voi ostaa myös 10 kerran sarjalipun. Sarjalippu sisältää kymmenen Fölin kertalippua, jotka ovat voimassa koko Fölin alueella ja sisältävät normaalin kahden tunnin vaihto-oikeuden. Yhdeksän kertalipun hinnalla saa kymmenen kertalippua eli yhden kertalipun saa paketin mukana ilmaiseksi. 

Hinnat:

  • Aikuisen 10 kertalipun lippupaketti 27 euroa
  • Lapsen 10 kertalipun lippupaketti 13,50 euroa

Lippupaketti on voimassa kolme kuukautta. Mobiilikertalippu ei ole voimassa yötaksan aikana, ellei lippua ole aktivoitu ennen klo 23. Mobiilikertalippuja voi käyttää kerralla useamman.

 

Sovelluksen on tehnyt iQ Payments Oy. Turun seudun joukkoliikenne Fölin mobiilimaksamisen mahdollistava sovellus palkittiin parhaana mobiilimaksamisen sovelluksena Slush-tapahtumassa syksyllä 2015.

 

 

Suosittele