Föli-fillareista tuli erottamaton osa kaupunkikuvaa

20.05.2019 08:05

Föli-fillareista tuli erottamaton osa kaupunkikuvaa

Turun kaupunkipyöräjärjestelmä onnistui ensimmäisen vuotensa aikana vakiinnuttamaan brändinsä ja edistämään ympärivuotista kestävää liikkumista. Turkulaiset ottivat fölläreiksi nimeämänsä kaupunkipyörät omakseen: Enemmistö käyttäjistä antoi Föli-fillareille arvosanan hyvä.

- Föli-fillarit ovat mainio ja näkyvä kokonaisuus, joka täydentää erinomaisella tavalla Turun kaupungin liikkumisen palveluja. Lisäksi föllärit nivoutuvat esimerkillisesti kaupungin strategisiin tavoitteisiin kestävän kasvun ja hiilineutraaliuden saavuttamisesta vuoteen 2029 mennessä, sanoo joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Föli-fillarit ovat onnistuneet vähentämään turkulaisten autonkäyttöä: 25% Föli-fillarikyselyyn vastanneista kertoo käyttävänsä fölläreiden ansiosta vähemmän omaa autoaan. Kyselyn perusteella Föli-fillareita käyttäneet kokevat olevansa myös yleisesti virkeämpiä ja ekologisempia.

Föli-fillareilla tehtiin 30.4.2019 mennessä 246 000 matkaa, mikä tarkoittaa noin 820 matkaa pyörää kohden. Aktiivisimmin pyöräiltiin heti järjestelmän avauduttua käyttäjille vappuna 2018, jolloin matkoja tehtiin 30 077 kappaletta.

- Tällä hetkellä Turun kaupunkipyöräjärjestelmä tavoittaa noin 39 400 asukasta. Tavoittavuudella viitataan siihen, kuinka monta ihmistä asuu 300 metrin etäisyydellä lähimmästä kaupunkipyöräasemasta, selventää hankepäällikkö Stella Aaltonen.

Vuosituote on käyttäjälle edullisin

Suosituimmaksi Föli-fillareiden kolmesta käyttöoikeusvaihtoehdosta osoittautui vuorokauden käyttöoikeus, joita myytiin yhteensä 6 620 kappaletta. Päivän käyttöoikeuksia myytiin erityisesti heinäkuussa, mikä kertoo kaupunkipyörien olleen myös matkailijoiden ja lomalaisten suosiossa. Viikon käyttöoikeuksia myytiin 1 093 kappaletta ja vuosituotteita 2 169 kappaletta. Vuoden ja viikon mittaisia käyttöoikeuksia ostettiin eniten heti järjestelmän avauduttua vappuna 2018.

- Vuosilippujen myynti jäi tavoitteesta, vaikka kuukausitasolla vuosituotteen hinnaksi tulee vain kolmisen euroa, jolloin se on ehdottomasti käyttäjälle kannattavin vaihtoehto. 40 euron vuosimaksulla voi pyöräillä ympäri vuoden ilman, että täytyy murehtia pyörän huollosta tai nastarenkaiden vaihdosta, kertoo Stella Aaltonen.

Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse ostaa käyttöoikeutta erikseen. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksellä Föli-fillareiden käyttö sisältyy pysyvänä etuna useimpiin Fölin kausikortteihin.

- Kaikki joukkoliikenteen käyttäjät eivät ole vielä huomanneet, että föllärit on todella maksuton lisäpalvelu Fölin kausikorttilaisille, joten niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla! Ilman etuakin kaupunkipyöräily on Turussa hyvin edullista, Sirpa Korte muistuttaa.

Fölin kausikortilla kaupunkipyöräileviä oli vuoden aikana yhteensä 2 061 henkilöä.

Kaupunkipyöräjärjestelmän ensimmäisen vuoden kokonaiskustannukset olivat yhteensä 789 473 euroa. Turun kaupungin osuus nettokustannuksista oli 221 337 euroa. Tämän lisäksi CIVITAS ECCENTRIC -hankkeelta korvattiin 276 500 euroa. Loput kulut katettiin käyttömaksuilla ja sponsorointi- ja markkinointituloilla.

- Uusien palveluiden tunnetuksi tekeminen vie runsaasti aikaa. Erityisen ilahtunut olen päivälippujen myyntimääristä. Toivonkin, että tänä vuonna käyttäjät löytävät föllärit runsain joukoin, sanoo Stella Aaltonen.

Kyselyistä kimmoketta kehitystyöhön

Turun seudun joukkoliikenne Föli toteutti kesällä 2018 asiakaskyselyn. Kyselyyn vastanneet antoivat Föli-fillareille yleisarvosanaksi 3.9 (asteikolla 1 = huono ja 5 = erinomainen).

Vastanneista 78 % halusi lisää Föli-fillareita sekä niiden asemia laajemmin Turun seudulle. Vain 11 % vastaajista oli sitä mieltä, että nykyiset asemapaikat ja pyörämäärät ovat riittävät. 58 % oli täysin tai jonkin verran samaa mieltä siitä, että Föli-fillareiden käyttöönottamista koskevat ohjeet Fölin sivuilla ovat selkeät ja helpot ymmärtää.

Föli-fillareiden oma asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin marraskuussa 2018 ja siihen puolestaan vastasi yli 500 kaupunkipyöräilijää. Heistä 57 % arvioi Turun kaupunkipyöräjärjestelmän arvosanalla 4 (vaihtoehdot 1-5). Kyselyn mukaan yli puolet Föli-fillareiden käyttäjistä koki itsensä fölläreiden ansiosta ekologisemmaksi, 19 % käyttäjistä koki olevansa virkeämpi ja 17 % koki itsensä terveemmäksi. Vastuullisemmaksi ja taloudellisemmaksi itsensä koki noin 30 % käyttäjistä.

Järjestelmän kehittäminen jatkuu

Turun kaupunkipyöräjärjestelmä kilpailutettiin ainutlaatuisella tavalla, jotta jatkossa olisi mahdollista integroida myös muunlaisia liikkumismuotoja osaksi kokonaisuutta. Uudenlaisen kokonaisuuden luominen on ollut yksi syy myös järjestelmässä ilmenneisiin vikoihin.

Heti lanseerauksen jälkeen käyttäjät antoivat palautetta toistuvista häiriöistä liittyen käyttäjäksi rekisteröitymiseen sekä pyörän käyttöönottoon ja palautukseen. Aiheettomasti perityt käyttöajan ylitysmaksut palautetaan käyttäjille, mutta ongelmia saattaa ilmetä yhä satunnaisesti.

Turun kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja on puolalainen Nextbike. Yhteistyö toimittajan kanssa järjestelmän parantamiseksi etenee jatkuvasti.

Uusia asemia, isommaksi yritysten avulla

Turun kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu 300 pyörästä sekä 39 pyöräasemasta, joista kaksi on uusia asemapaikkoja testaavia POP-UP-asemia ja toiset kaksi yritysomisteisia. Vuoden mittaan Föli-fillarit saivat kaksi uutta asemaa: Merimiehenkadulle itäiseen Aurajokirantaan ja Nummenpuistokadulle ylioppilaskylään. Molemmat sijainnit olivat pyöräilijöiden hartaasti toivomia lisäyksiä.

- Kehittyäkseen ja laajentuakseen järjestelmä tarvitsee ennen kaikkea käyttäjiä sekä heiltä saatua palautetta, mutta myös yritykset voivat vaikuttaa merkittävästi Turun kaupunkipyöräjärjestelmän kehittämiseen. Toivon, että yritykset innostuvat tukemaan kestävää liikkumista ja parantamaan omaa saavutettavuuttaan hankkimalla oman fölläriaseman.

Asemapaikkoja testaavat väliaikaiset POP-UP-asemat vierailivat vuoden mittaan muun muassa Portsassa, Ruissalossa, Kupittaan Citymarketissa, Turun Ammattikorkeakoululla, Impivaaran uimahallilla, Halisissa, Tampereentien Prismalla sekä Logomolla. Kesäkuussa 2019 ne siirtyvät Ispoisten kauppakeskukseen ja Uittamon rannalle.

Föllärit kannustivat talvipyöräilyyn

Föli-fillarit on yhä Suomen ainoa ympäri vuoden käytössä oleva kaupunkipyöräjärjestelmä ja lajissaan harvinaisuus muuallakin maailmassa. Talvikäyttö on herättänyt laajaa kiinnostusta ympäri Suomen ja siitä hyvästä föllärit myös palkittiin Vuoden pyöräilyteko -tunnustuksen toisella palkinnolla.

Talvella Föli-fillareilla ajettiin keskimäärin 300 matkaa päivässä. Talveksi pyöriin asennettiin nastarenkaat.

- Jo nyt 23 prosenttia turkulaisista pyöräilee läpi talven ja tietysti se on ympäristöystävällinen ja edullinen kulkutapa myös talvella, kertoo Stella Aaltonen.

Talvi toi tullessaan myös haasteita, sillä kovilla pakkasilla pyörien akut, näytöt ja vaihteet saattoivat jäätyä. Käyttäjät kuitenkin antoivat talvikaudesta myönteistä palautetta.

- Haluamme kannustaa lisää kaupunkilaisia satulaan myös talvella. Föli-fillareiden talvikäyttö edistää pyöräväylien talvikunnossapitoa ja auttaa meitä markkinoimaan pyöräilyä kaikkina vuodenaikoina, Aaltonen jatkaa.

Toukokuun loppuun mennessä fölläreiden nastarenkaat on vaihdettu jälleen tavallisiin ja pyörät on huollettu valmiiksi uuteen kesään.

 

Föli-fillarit on toteutettu osana kansainvälistä EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää fiksua ja puhdasta liikkumista kaupungeissa:
www.turku.fi/civitas-eccentric
Kaupunkipyörät ovat myös osa Turun kaupungin Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kokonaisuutta: www.turku.fi/smart-and-wise

Suosittele

Ajankohtaista