Siirry sisältöön
Turun seudun joukkoliikenne

Lähimaksu ja lisää sähköbusseja – tämä Fölissä muuttui vuonna 2021

blogi

|

28.12.2021

Työmme helpomman ja sujuvamman matkustamisen puolesta jatkuu. Lue alta, mitä kaikkea uudistimme vuoden 2021 aikana!

1. Lähimaksu

Toimme ensimmäisenä Suomessa lähimaksamisen paikallisliikenteeseen vuoden 2021 tammikuussa. Samalla liityimme harvalukuiseen kansainvälisten edelläkävijöiden joukkoon EMV-lähimaksuteknologiassa.

Lähimaksun myötä oman ja kaverin matkan voi maksaa joko lähimaksulla varustetulla pankkikortilla, luottokortilla tai mobiililaitteella. Mitä enemmän matkustat ja käytät lähimaksua, sitä enemmän myös säästät kertalippujen hinnassa. Lähimaksussa maksaessasi voit hyödyntää hintakattoja, jotka varmistavat, ettet maksa liikaa tietyn aikavälin aikana tehdyistä matkoista. Hintakattoja on kolme: kertalippu, yhden päivän lippu ja seitsemän päivän lippu.

Oletko jo kokeillut? Lue lisää Lähimaksu-sivulta. (Avautuu uudessa välilehdessä)

Käsi pitelee pankkikorttia, taustalla on bussi

2. Sähköbussit

Vuosi 2021 oli meille uudistuksen aikaa myös bussikaluston osalta. Liikenteessämme on nyt yhteensä 61 sähköbussia, joilla ajetaan kolmasosa ajokilometreistämme, eli 4,6 miljoonaa kilometriä vuodessa. Tämä vastaa 115 päästötöntä kierrosta maailman ympäri joka vuosi. CO2-päästöjä säästyy vuosittain 5800 tonnia.

Ensi vuonna liikenteeseen saadaan lisää sähköbusseja! Ne tulevat linjoille 9 ja 60.

Kiinnostavatko sähköbussien tekniset tiedot? Lue lisää Sähköbussit-sivulta. (Avautuu uudessa välilehdessä)

Sähköbussi ajaa kohti Naantalia ruskamaisemassa

3. Bussien informaationäytöt

Uusissa sähköbusseissamme kiitosta ovat saaneet myös informaationäytöt, joiden ansiosta kolme seuraavaa pysäkkiä näkyy bussin perälle asti. Tutullakin reitillä kannattaa pitää silmät auki, sillä näytöillä kerromme myös tietoa Fölin ajankohtaisista kuulumisista. Ensi vuonna lisäämme näyttöjen määrää entisestään.

4. Joustava kausikortti

Vuoden 2021 aikana uudistimme myös matkakorttivalikoimaamme. Joustavan kausikortin ansiosta voit ostaa juuri sen pituisen kauden matkakortillesi kuin tarvitset, 10 ja 365 päivän väliltä. Joustava kausikortti antaa siis mahdollisuuden valita juuri sinulle sopivan pituisen kauden – joko fyysiselle kortille tai mobiilikausikortille.

Vaikka olemme olleet innoissamme lähimaksun käyttöönotosta, on vanha kunnon matkakortti edelleen edullisin vaihtoehto sinulle, joka matkustat paljon!

5. Jatkuvan tilauksen kausikortti

Joustavan kausikortin latauksen voi automatisoida. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulta veloitetaan uuden kauden hinta kuin suoratoistopalvelussa ikään – ei enää huolta siitä, milloin matkakortti pitää ladata!

Missä tämän saa käyttöön? Kirjaudu Fölikauppaan (Avautuu uudessa välilehdessä) ja tallenna profiiliisi sähköpostiosoitteesi sekä matkakorttisi numero omat kortit -osioon. Tämän jälkeen voit aktivoida omat kortit -listasta haluamasi kausikortin. Jatkuvan tilauksen voi myös lopettaa milloin vain.

Käsi ojentaa matkakorttia kohti lukijalaitetta

6. Uusi Föli.fi

Tätä uudistusta käytät juuri nyt! Föli.fi uudistui keväällä 2021. Meille on tärkeää, että sivuilta löytyy vastaus kaikkeen matkustamista koskevaan – siksi selkeytimme ulkoasua, teimme sivustosta entistä paremmin mobiililaitteilla toimivan ja nostimme kunkin sivun kärkeen ne asiat, joita suurin osa kävijöistä etsii.

7. Lahjakortti

Paljon toivotut Fölin lahjakortit ehtivät sopivasti joulumarkkinoille. Lahjakortille voi ladata vapaavalintaisen summan 1 ja 400 euron väliltä. Lahjakortti on voimassa 12 kuukautta ostohetkestä ja sen saldoa voi käyttää vähitellen. Lahjakortteja myydään toistaiseksi Fölin palvelupisteissä, mutta myös sähköinen lahjakortti on tulossa.

Föli-lahjakortti on liikuttava ja ympäristöystävällinen lahjaidea myös synttäri-, nimppari-, valmistujais- ja kaikkiin muihinkin muistamishetkiin! Täältä löydät listan palvelupisteistämme. (Avautuu uudessa välilehdessä)

8. Uusi reittiopas

Tärkein reitti- ja aikataulupalvelumme eli Fölin reittiopas (Avautuu uudessa välilehdessä) sai kesäkuussa päivityksen, jonka myötä monet matkustajilta saamamme parannusehdotukset toteutuivat. Näet yhdellä klikkauksella lähimpien bussipysäkkien aikataulut sekä lähellä kulkevat bussit – ja myös häiriöinformaatio näkyy aiempaa selvemmin reittiohjeen yhteydessä. Huomaat heti, jos reittiisi vaikuttaa esimerkiksi poissa käytöstä oleva pysäkki.

Myös perinteisen aikataulukirjan ystävät huomioitiin, kun aikataulukirjamme uudistui: siitä tehtiin entistä luettavampi muun muassa fonttikokoa ja lukusuuntaa säätämällä.

Linjan 1 bussi pysäkillä Turun keskustassa

9. Lisää pysäkkinäyttöjä

Pysäkeillä olevien aikataulunäyttöjen määrää lisätään vuosittain, vuoden 2021 aikana näyttöjen määrä kasvoi sadalla kappaleella. Nyt niitä on noin 300 pysäkillä ympäri Föli-alueen. Aikataulujen lisäksi viestimme pysäkkinäytöillä myös muista ajankohtaisista asioista.

10. Tyytyväiset asiakkaat

Vuoden alussa selvisi, että saimme parhaan tuloksen vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa, jossa vertaillaan asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen eurooppalaisissa kaupungeissa. Taakse jäivät mm. muut suomalaiskaupungit, Tukholma, Oslo, Kööpenhamina, Geneve ja Rotterdam.

Viimeisimmässä omassa asiakastyytyväisyyskyselyssämme 93 prosenttia matkustajistamme oli tyytyväisiä Föliin.

Mikään joukkoliikenne maailmassa ei toimi ilman matkustajia. Matkustajilta saamamme palaute ja kehitysideat auttavat meitä palvelemaan teitä yhä paremmin. Kiitos siis teille, maailman parhaat matkustajat!

Ihmiset jonottavat laiturilla vesibussin kyytiin kesäpäivänä