Autonvaihtoviikot oli menestys – Föli-kortteja tilattiin noin 18 500

16.05.2018 09:07

Autonvaihtoviikot oli menestys – Föli-kortteja tilattiin noin 18 500

Turun seudun joukkoliikenne Föli tavoitti suuren määrän uusia bussin käyttäjiä Autonvaihtoviikot-kampanjallaan. Kampanjassa Föli-alueella asuva aikuinen, jolla ei ollut vielä Föli-korttia, sai tilata maksutta kortin suoraan kotiinsa. Korttiin oli ladattu valmiiksi 20 euron arvosta matkaoikeutta.

Tavoitteena Fölin asiakasmäärän kasvu

Autonvaihtoviikkojen tavoitteena oli saada uusia asiakkaita tutustumaan Föliin ja näin toivottavasti käyttämään joukkoliikennettä myös jatkossa. Seitsemän viikon ajan 9.2.–27.3.2016 käynnissä ollut kampanja oli odotettua huomattavasti suurempi menestys; korttitilauksia tuli kaikkiaan noin 18 500 kappaletta.

- Saimme paljon näkyvyyttä ja mikä tärkeintä pääsimme ilahduttamaan ihmisiä tällä lahjalla. Samalla ehkä onnistuimme rikkomaan joitain ennakkoluulojakin. Monella voi olla tosi pitkä aika siitä kun on viimeksi käyttänyt bussia ja sillä välillä bussit ja koko joukkoliikenne on muuttunut valtavasti, toteaa kampanjan menestyksestä iloitseva joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Kortteja postitetaan sitä mukaa kun ne valmistuvat

Korttien tilaukset jakaantuivat suurin piirtein samalla tavalla kuin asukasmäärä Fölin alueella. Turkulaiset, lietolaiset ja ruskolaiset olivat innokkaimpia tilaajia asukasmäärään suhteutettuna. Tilauksia tuli Turusta 68 %, Kaarinasta 10 %, Raisiosta 8 %, Naantalista 5 %, Liedosta 7 % ja Ruskolta 2 %.

Moni tilaaja on jo saanut korttinsa ja lisää postitetaan sitä mukaa kun kortit valmistuvat. Suuren tilausmäärän vuoksi menee kuitenkin vielä viikkoja ennen kuin kaikki tilatut kortit on postitettu.

Korttien tilaajat ovat lukeneet kampanjan ohjeet ilahduttavan huolellisesti. Vain muutama prosentti tilauksista on jouduttu hylkäämään joko virheellisten tai puutteellisten tietojen vuoksi tai koska tilaaja ei täytä lahjan ehtoja. Edellytyksenä kortin saamiselle oli vähintään 18 vuoden ikä, asuminen Föli-alueella ja ettei hakijalla ollut ennestään Föli-korttia.

- Kampanjalla saamme lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja pitkällä tähtäimellä lisää lipputuloja. Tulojen avulla voimme panostaa myös jatkossa vahvalla otteella joukkoliikenteen kehittämiseen. Näin kampanja koituu kaikkien hyödyksi, vaikka tällä kertaa etu kohdistuikin vain uusiin asiakkaisiin, Sirpa Korte sanoo.

Kampanjan vaikutuksia arvioidaan seuraamalla muun muassa onko kampanjassa myönnettyjä kortteja ladattu uudelleen. Seuranta tehdään kokonaisuutena eikä yksittäisten käyttäjien tasolla.

Suosittele

Ajankohtaista

15.11.2019 08:51
Kokouksessa käsitellään mm. kaksikerrosbussikokeilun tuloksia.
15.11.2019 08:42
Föli toteutti kaksikerrosbussikokeilun 12.9. – 3.10.2019 linjoilla 6 ja 7.
01.11.2019 13:23
Kaupunkipyörät ovat valmiina uuteen talveen. Testaa talvipyöräilyä kympillä kuussa!